The non-specific in O pai da menina morta
DOI:
https://doi.org/10.5216/sig.v33.69126Keywords:
Non-specific literature, Literature in expanded field, Post-autonomous literature, Writing of the self, Tiago FerroAbstract
This article seeks to read the novel O pai da menina morta, by Tiago Ferro, based on concepts such as non-specific literature or in an expanded field, which have been discussed by Florencia Garramuño and Ana Kiffer, and also by post-autonomous literature, by Josefina Ludmer. The article discusses the use of fragments as a narrative construct in writing of the self, the representation of memory, and the impossibility of narrating pain. Finally, it seeks to bring O pai da menina morta closer to the visual arts, more specifically to installation works.
Downloads
References
ARFUCH, Leonor. O espaço biográfico: dilemas da subjetividade contemporânea. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2010.
BARTHES, Roland. O efeito de real In: _______. O rumor da língua. 3ª ed., São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2012, p. 181-190.
BORGES, Jorge Luis. Pierre Menard, autor do Quixote. In:_______. Ficções. 3ª ed., São Paulo: Globo, 2001, p. 53-63.
CAUQUELIN, Anne. Arte contemporânea: uma introdução. São Paulo: Martins, 2005.
DANTO, Arthur C. A transfiguração do lugar-comum: uma filosofia da arte. São Paulo: Cosac Naify, 2010.
ESCOBAR, Ticio. Identidades en tránsito. Disponível em: <http://myslide.es/documents/identidades-en-transito.html>. Acesso em: 24 jul. 2016.
FERRO, Tiago. O pai da menina morta. São Paulo: Todavia, 2018.
GARRAMUÑO, Florencia. Frutos estranhos: sobre a inespecificidade na estética contemporânea. Rio de Janeiro: Rocco, 2014a.
GARRAMUÑO, Florencia. Formas da impertinência. In: KIFFER, Ana; GARRAMUÑO, Florencia (org.). Expansões contemporâneas: literatura e outras formas. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2014b, p. 91-108.
HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. 11ª ed., Rio de Janeiro: DP&A, 2006.
KIFFER, Ana. A escrita e o fora de si. In: KIFFER, Ana; GARRAMUÑO, Florencia (org.). Expansões contemporâneas: literatura e outras formas. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2014, p. 47-68.
KRAUSS, Rosalind. A escultura no campo ampliado. Arte & Ensaios, Rio de Janeiro, n. 17, p. 128-137, 2008. Disponível em: https://www.ppgav.eba.ufrj.br/wp-content/uploads/2012/01/ae17_Rosalind_Krauss.pdf. Acesso em: 26 set. 2020.
LEJEUNE, Philippe. O pacto autobiográfico. In: NORONHA, Jovita Maria Gerheim (Org.). O pacto autobiográfico: de Rousseau à Internet. 2 ed., Belo Horizonte: Editora UFMG, 2004, p. 15-55.
LUDMER, Josefina. Literaturas pós-autônomas. In: _______. Aqui América Latina: uma especulação. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2013, p. 127-133.
NORONHA, Jovita Maria Gerheim (org.). Ensaios sobre a autoficção. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2014.
RUFFATO, Luiz. Eles eram muitos cavalos. 11ª ed., São Paulo: Companhia das Letras, 2013.
SANTA’ANNA, Sérgio. O concerto de João Gilberto no Rio de Janeiro. In: _______. O concerto de João Gilberto no Rio de Janeiro. São Paulo: Companhia das Letras, 2014, p. 164-211.
VELASCO, Tiago Monteiro. Discutindo uma autobiografia contemporânea possível. Itinerários, Araraquara, n. 42, p.31-49, jan./jun. 2016. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/itinerarios/article/view/9693/6380. Acesso em: 28 ago. 2021.
VILLA-FORTE, Leonardo. Escrever sem escrever: literatura e apropriação no século XXI. Rio de Janeiro: Ed. PUC-Rio; Belo Horizonte, MG: Relicário, 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Signótica
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Author (s) authorize Signótica to publish an article, if accepted, signing its contribution as original and not submitted to another publisher for publication. In case of acceptance and publication, Signótica's articles are Creative Comons BY-NC-ND (Attribution + Non-Commercial + Non-Derivatives)