The idea of authorship interlaced to the discourse of O irmão alemão
DOI:
https://doi.org/10.5216/sig.v34.68326Keywords:
Authorship. Narration. O Irmão Alemão. Aesthetic-narrative procedure.Abstract
The game established by the narration in O irmão alemão,
by Chico Buarque (2014), motivates the discussion about the aesthetic-narrative procedures that establish the enunciative ambiguity. For,
we contextualize the notion of author, based on Chartier (1999), Sartre
(1999), Darnton (2010) and Foucault (2009), to develop an analysis from
the perspective of topics such as “author’s death” (BARTHES, 2012; COMPAGNON, 2010), “author-creator” (BAKHTIN, 2011) and “author function”
(FOUCAULT, 2009). Studies by Lejeune (2014) and Ricouer (1993) support
the debate about the intertwining of autobiographical and fictional aspects in the narrative plot. In the narrative plot, the writer becomes narrator and reader, co-author, modifying himself through the reading.
Downloads
References
BAKHTIN, Mikhail. Estética da Criação Verbal. Tradução: Paulo Bezerra. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2011.
BARTHES, Roland. O rumor da língua. 3. ed. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2012.
BUARQUE, Chico. O irmão alemão. São Paulo: Companhia das Letras, 2014.
CHARTIER, Roger. A aventura do livro: do leitor ao navegador. São Paulo: Editora UNESP/Imprensa Oficial do Estado, 1999.
COMPAGNON, Antoine. O demônio da teoria: literatura e sendo comum. 2.ed. Belo Horizonte: UFMG, 2010.
COSTA, Lígia Militz da. A poética de Aristóteles. São Paulo: Ática, 2006.
DARNTON, Robert. A questão dos livros: passado, presente, futuro. São Paulo: Companhia das Letras, 2010.
FARACO, Sergio. Horácio Quiroga: decálogo do perfeito contista. São Leopoldo: Unisinos, 1999.
FOUCAULT, Michel. O que é um autor? Lisboa: Nova Vega/Passagens, 2009.
GAGNEBIN, Jeanne-Marie. História e Narração em Walter Benjamin. São Paulo: Perspectiva, 1994.
GREEN, Toby. Inquisição: reinado do medo. Rio de Janeiro: Objetiva, 2012.
ISER, Wolfgang. O jogo do texto. In: LIMA, Luiz Costa. A literatura e o leitor. Textos de estética da recepção. São Paulo: Paz e Terra, 2002.
LEJEUNE, Philippe. O pacto autobiográfico: de Rousseau à internet. Belo Horizonte: UFMG, 2014.
RICOEUR, Paul. Tempo e narrativa: tomo III. São Paulo: Martins Fontes, 1993.
RODRIGUES, Marcel Henrique. Campbell, Jung e Frazer e os estudos em simbologia. Percurso Acadêmico. Belo Horizonte, v. 4, n. 7, jan/jun, p. 145-151. 2014. Disponível em: http://periodicos.pucminas.br/index.php/percursoacademico/issue/view/663. Acesso em: 14 fev. 2022.
SARTRE, Jean-Paul. Que é literatura? São Paulo: Ática, 1999.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Signótica
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Author (s) authorize Signótica to publish an article, if accepted, signing its contribution as original and not submitted to another publisher for publication. In case of acceptance and publication, Signótica's articles are Creative Comons BY-NC-ND (Attribution + Non-Commercial + Non-Derivatives)