Children’s graphism and its relationship with writing: an experience lived at the Pestalozzi Association of Codó – MA
DOI:
https://doi.org/10.5216/sig.v33.67938Keywords:
Children’s writing. Childish drawing. Art.Abstract
The article addresses the relationship established between children’s graphics, produced by students from the Pestalozzi Association of Codó – Maranhão, and the phases of acquisition of alphabetical writing. In this context, the methodology focused on the case study of an ethnographic nature, considering immersion in school for two years. Theoretical support is based on scholars in the field of children’s graphics Ferreira (2015), Hanauer (2013), Yavorsti (2018) and the evolution of writing Ferreiro and Teberosky (1999), Luna and Silva (2013), Rosseto (2017) between others. Through research, it was found that graphics contribute to the child’s teaching process, as it allows children to graphically express their needs, feelings, in addition to contributing with cognitive, motor, social and emotional aspects.
Downloads
References
BRASIL. Ministério da Educação. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei n. 9394, 20 de dezembro de 1996. Brasília: MEC, 1996.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal, 1988.
CARVALHO, Valéria Luzia Fernandes. O desenho como forma de expressão no Ensino de Artes Visuais. 2015. 45f. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização em Ensino de Artes Visuais) – Escola de Belas Artes, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2015.
CAVATON, Maria Fernanda Farah. A mediação da fala, do desenho e da escrita na construção de conhecimento da criança de seis anos. 2010. 173f. Tese (Doutorado em Processos de Desenvolvimento Humano e Saúde) – Instituto de Psicologia, Universidade de Brasília, Brasília, 2010.
FAYOL, Michel. Aquisição da escrita. São Paulo: Parábola Editorial, 2014.
FERREIRA, Ana Patrícia. A importância do ensino de artes visuais na educação infantil. 2015. 39f. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização em Ensino de Artes Visuais) – Escola de Belas Artes, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2015.
FERREIRA, Carlos Augusto Lima. Pesquisa quantitativa e qualitativa: perspectiva para o campo da educação. Revista Mosaico, Vassouras, v. 8, n. 2, p. 173-182, 2015.
FERREIRO, Emília; TEBEROSKY, Ana. Psicogênese da língua escrita. Porto Alegre: Artmed, 1999.
HANAUER, F. Riscos e Rabiscos- o desenho na educação infantil. Perspectiva, Erechim, v. 37, n. 140, p. 73-82, dez. 2013.
LUCAS, Maria Angélica Olivo Francisco; CUSTÓDIO, Tatiana; VIDOTTI, Thaís Tono. O papel do desenho no processo de apropriação da escrita. In: SEMANA DE PEDAGOGIA DA UEM, 1., 2012, MARINGÁ. Anais […]. Maringá: Universidade Estadual de Maringá, 2012. p. 1-6.
LUNA, Franciele da Silva; SILVA, Ruth André. Psicogênese da língua escrita: o processo de ensino e aprendizagem de alfabetização no 1º ano do ensino fundamental. 2013. 91f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Pedagogia) – Centro Universitário Católico Salesiano Auxilium, Lins, São Paulo, 2013.
MACHADO, Lucimar da Silveira Vieira. Desenho – Pré-estabelecido e Espontâneo. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Pedagogia) – Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2008.
MARQUES, Carina Domingues. A Arte Rupestre. Monções UFMS, Mato Grosso do Sul, v. 3, n. 4, p. 21-36, fev. 2016.
PAIVA, Vera Lúcia Meneses de Oliveira. Manual de pesquisa em estudos linguísticos. São Paulo: Parábola, 2019.
PILLAR, A. D. Desenho e construção de conhecimento na criança. Porto Alegre: Artes Médicas, 1996.
ROSSETO, Alessandra Dedéco Furtado. Sondagem digital da escrita de crianças em fase alfabetização: uma abordagem tecnológica a partir da psicogênese da língua escrita. 2017. 73f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Humanas, Sociais e da Natureza, Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Londrina, 2017.
SEVERINO, Antônio Joaquim. Metodologia do trabalho científico. 23. ed. rev. e atual. São Paulo: Cortez, 2007.
VYGOTSKY, Lev. A pré-história da linguagem escrita. In: VYGOTSKY, Lev. (org.) Formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 2000. p. 140-157.
WIELEWICKI, Vera Helena Gomes. A pesquisa etnográfica como construção discursiva. Acta Scientiarum, Maringá, v. 23, n. 1, p. 27-32, 2001.
YAVORSTI, Rosely; CAMPOS, M. A. S. A importância do desenho infantil para o desenvolvimento da escrita no ensino fundamental. Revista GeoPantanal, Pantanal, v. 13, n. 25, p. 165-180, jul. /dez. 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Signótica
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Author (s) authorize Signótica to publish an article, if accepted, signing its contribution as original and not submitted to another publisher for publication. In case of acceptance and publication, Signótica's articles are Creative Comons BY-NC-ND (Attribution + Non-Commercial + Non-Derivatives)