The appropriation of Portuguese writing by the deaf

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/sig.v33.67909

Keywords:

Deaf. Appropriation of Writing. Portuguese as a Second Language. Bilingual Education

Abstract

This article aims to understand the appropriation of Portuguese written Language (LP) as a second language (L2) by deaf students enrolled in the eighth year of Elementary Education at CEAADA, a public educational institution in Cuiabá, Mato Grosso. To this end, it aims to analyze sets of activities written from four textual genres, through monitoring and participation in classes taught by LP, constituting a qualitative research such as case study and action research. The analysis revealed that these learners can appropriate written LP without the use of orality, however, they face some difficulties at the structural level of the sentence and comprehension.

   

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Author Biography

Larissa Ruth Siniak dos Anjos Härter, Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT), Cuiabá, Mato Grosso, Brasil. E-mail: larissaruthanjos@yahoo.com.br

Mestra em Estudos Linguísticos pela Universidade Federal de Mato Grosso. Possui graduação em Jornalismo pelas Faculdades Integradas de Várzea Grande (2008) e em Letras Literatura pela Universidade Federal de Mato Grosso (2014). Possui MBA em Marketing e Comunicação Social (2010). Possui Pós-Graduação em Tradução/Interpretação e Docência de LIBRAS (2018) e Especialização em Libras e Educação Inclusiva pelo Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (2019). Tem experiência nas áreas de Comunicação, Jornalismo, Marketing, Publicidade e Propaganda, Promoção de eventos e Docência.

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Published

2021-11-17

How to Cite

BORGES, F. B. .; HÄRTER, L. R. S. dos A. The appropriation of Portuguese writing by the deaf. Signótica, Goiânia, v. 33, p. e67909, 2021. DOI: 10.5216/sig.v33.67909. Disponível em: https://revistas.ufg.br/sig/article/view/67909. Acesso em: 30 jun. 2024.

Issue

Section

Dossiê de Estudos Linguísticos