The variation of the post-vowel lateral <l> in the writing of students: the position of the syllable and the preceding vowel

Authors

  • Laiane Thaís de Oliveira Silva Colégio Super Aprovado (CSA), Riachão do Jacuípe, Brasil. E-mail: anneoliveiralk@hotmail.com https://orcid.org/0000-0002-9615-9766
  • Josane Moreira de Oliveira Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS) / Universidade Federal da Bahia (UFBA), Feira de Santana / Salvador, Brasil E-mail: josanemoreira@hotmail.com https://orcid.org/0000-0002-9661-1804

DOI:

https://doi.org/10.5216/sig.v33.67738

Keywords:

Post-vowel lateral <l>, Sociolinguistics, School writing

Abstract

We analyze the variation of the post-vowel lateral in the writing of students from the 3rd and 5th levels of two schools in Riachão do Jacuípe-BA. We documented the variants u and o, the rotic r, the deletion and maintenance of l. Two variables that influence the written representation of this consonant are analyzed, according to the theoretical-methodological assumptions of Variationist Sociolinguistics: the position of the syllable and the preceding vowel. The results attest that students in the process of acquiring writing, because they do not completely master the orthographic norms, transpose speech to writing.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BORTONI-RICARDO, Stella Maris. Educação em língua materna: a sociolinguística na sala de aula. São Paulo: Parábola Editorial, 2004.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: língua portuguesa. Brasília: MEC/Secretaria de Educação Fundamental, 1997.

COELHO, Izete Lehmkuhl et al. Para conhecer sociolinguística. São Paulo: Contexto, 2015.

CYRANKA, Lúcia. Avaliação das variantes: atitudes e crenças em sala de aula. In: MARTINS, Marco Antônio et al. (orgs.). Ensino de português e sociolinguística. São Paulo: Contexto, 2014, p. 133-155.

LABOV, William. Language in the Inner City: studies in the Black English vernacular. Pennsylvania: University of Pennsylvania Press, 1972.

LABOV, William. Padrões sociolinguísticos. Trad. de Marcos Bagno, Maria Marta Pereira Scherre e Caroline Rodrigues Cardoso. São Paulo: Parábola Editorial, 2008 [1972].

SILVA, Thaïs Crristófaro. Fonética e fonologia do português: roteiro de estudos e guia de exercícios. 4ª ed. São Paulo: Contexto, 2001.

SILVA, Laiane Thaís de Oliveira. A variação da lateral pós-vocálica na escrita de alunos do 3º e do 5º anos do Ensino Fundamental. 2020. 145f. Dissertação (Mestrado em Estudos Linguísticos) – Universidade Estadual de Feira de Santana, 2020.

TASCA, Maria. A presença da variação do segmento lateral na escrita das séries iniciais. In: GÖRSKI, Edair Maria & COELHO, Izete Lehmkuhl (orgs.). Sociolinguística e ensino: contribuições para a formação do professor de língua. Florianópolis: UFSC, 2006. p. 185-207.

SANKOFF, David et al. GoldVarb X – a multivariate analysis application. Toronto: Department of Linguistics; Ottawa: Department of Mathematics, 2005.

WEINREICH, Uriel et al. Fundamentos empíricos para uma teoria da mudança linguística. Trad. de Marcos Bagno. São Paulo: Parábola Editorial, 2006 [1968].

Published

2021-11-01

How to Cite

SILVA, L. T. de O. .; OLIVEIRA, J. M. de. The variation of the post-vowel lateral <l> in the writing of students: the position of the syllable and the preceding vowel. Signótica, Goiânia, v. 33, p. e67738, 2021. DOI: 10.5216/sig.v33.67738. Disponível em: https://revistas.ufg.br/sig/article/view/67738. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê de Estudos Linguísticos