The Spontaneous writing of preschoolers: What they demonstrate about the hypothesis of writing

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/sig.v33.67660

Keywords:

Preschoolers, Kindergarten, Spontaneous writing, Writing hypotheses

Abstract

The present study, in the format of an experience report, deals with the acquisition of writing of preschoolers. The problematic is part of the reflections made about the pedagogical practice of the researcher in the context of spontaneous writing in her class. The generating question focuses on: what does spontaneous writing of preschoolers expose about the hypotheses of writing? Aiming at this, to identify the hypotheses of writing in the spontaneous drafts of the preschoolers, in the kindergarten class. Governed by the qualitative conception of research, the action research allowed us to ascertain and measure the hypothesis of writing in the spontaneous writing of the students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BASTOS, N. M. G. Introdução a metodologia do trabalho acadêmico. 3. ed. Fortaleza (CE), 2005.

BRASIL. Educação Infantil. In: Base Nacional Comum Curricular: Educação Infantil e Ensino Fundamental. Brasília: MEC/Secretaria de Educação Básica, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/. Acesso em: 22 abril 2019. p. 35-53.

DAVIS, C.; OLIVEIRA, Z. de M. Psicologia na educação. 2.ed. São Paulo: Cortez, 1994.

FERREIRO, E. Reflexões sobre a alfabetização. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2010.

FERREIRO, E.; TEBEROSKY, A. Psicogênese da língua escrita. 2.ed. Porto Alegre, RS: ARTMED EDITORA, 1999.

FIGUEIREDO, R. V.; GOMES, A. L. L.; MELO, C. M. N.; FARIAS, M. C. Q. Avaliação da leitura e da escrita: uma abordagem psicogenética. Fortaleza, CE: Edições UFC, 2009.

GOULART, I. B. Psicologia da educação: fundamentos teóricos aplicações à prática pedagógica. 21.ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2015.

KISHIMOTO, T. M. Alfabetização e letramento/literacia no contexto da educação infantil: desafios para o ensino, para a pesquisa e para a formação. Revista Múltiplas leituras, São Paulo, v. 3, n. 1, p. 18-36, jan. jun. 2010.

KRAMER, S. Alfabetização, leitura e escrita: formação de professores em curso. São Paulo: Editora Àtica, 2004.

LUCAS, M. A. O. F. Os processos de alfabetização e letramento na educação infantil: contribuições teóricas e concepções de professores. 2008. 322f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2008.

PINHEIRO, R. C. Multiletramentos e aquisição da leitura e da escrita. Fortaleza, CE: EdUECE, 2019.

SOARES, M. Alfabetização e letramento. 5. ed. São Paulo: Contexto, 2007.

SOARES, M. Letramento: um tema em três gêneros. 3. ed. Belo Horizonte, MG: Autêntica Editora, 2012.

ZORZI, J. L. Aprendizagem e distúrbios da linguagem escrita: questões clínicas e educacionais. Porto Alegre, RS: Artmed, 2003.

Published

2021-08-11

How to Cite

MONTEIRO, B. de S.; ARAÚJO, H. de L. M. R. The Spontaneous writing of preschoolers: What they demonstrate about the hypothesis of writing. Signótica, Goiânia, v. 33, p. e67660, 2021. DOI: 10.5216/sig.v33.67660. Disponível em: https://revistas.ufg.br/sig/article/view/67660. Acesso em: 24 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê de Estudos Linguísticos