Notes on the changing position of the child in its crossing through the acquisition of writing

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/sig.v33.66843

Keywords:

Acquisition of Writing, Interactionism, Change of position, Child

Abstract

In this article, we discuss the child’s movement through the acquisition of written language. We emphasize the structural view of change as proposed by the Brazilian researcher Cláudia de Lemos, in the field of language acquisition. Extending this notion to children’s early writing, we present the records of a three-year-old child, followed in Level I of Early Childhood Education. We observed that, in the child’s transition from non-writer to writer, the letter itself appears in early writing when the child, placed in contact with texts, moves in the structure and
represses the pictorial representation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Magda Wacemberg Pereira Lima Carvalho, Universidade Católica de Pernambuco (Unicap), Recife, Pernambuco, Brasil.

PhD and Master in Language Sciences from the Catholic University of Pernambuco (UNICAP), Graduated in Literature, Professor at the Public Network of the State of Pernambuco.

References

BORGES, Sônia. O quebra-cabeça: a alfabetização depois de Lacan. Goiânia: Ed. da UCG, 2006.

BOSCO, Zelma Regina. A criança na linguagem: a fala, o desenho e a escrita. São Paulo: Cefiel/IEL/UNICAMP, 2005.

BOSCO, Zelma Regina. A errância da letra: o nome próprio na escrita da criança. Campinas, SP: Pontes Editores, 2009.

BURGARELLI, Cristóvão Giovani. Escrita e corpo pulsional. 2003. 126f. Tese (Doutorado em Linguística) – Universidade Estadual de Campinas, Instituto de Estudos da Linguagem, Campinas, SP, 2003.

CHEMAMA, Roland. Dicionário de psicanálise. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 1995.

JAKOBSON, Roman. Linguística e Comunicação. 21.ed. São Paulo: Editora Cultrix, 2008.

LEMOS, Cláudia Thereza Guimarães de. Uma abordagem sócio-construtivista da aquisição de linguagem: um percurso e muitas questões. Anais do I Encontro Nacional sobre Aquisição de Linguagem, CEAAL, PUCRS, 1989. p. 1-14.

LEMOS, Cláudia Thereza Guimarães de. [1992] Os Processos Metafóricos e Metonímicos como Mecanismos de Mudança. Substratum/ Artes Médicas, v. 1, n. 3, p. 151-172, 1998.

LEMOS, Cláudia Thereza Guimarães de. Sobre a aquisição da escrita: algumas questões. In: ROJO, R. Alfabetização e letramento: perspectivas linguísticas. Campinas, SP: Mercado das Letras, 1998. p. 8-18.

LEMOS, Cláudia Thereza Guimarães de. Sobre o “Interacionismo”. Revista Letras de Hoje, v. 34, n. 3, p. 11-16, set. 1999. Disponível em: http://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/14944/9884. Acesso em 10 maio 2018.

LEMOS, Cláudia Thereza Guimarães de. Desenvolvimento da Linguagem e Processo de Subjetivação. Revista Interações, v. V, n. 10, p. 53-72, jul/dez. 2000. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/354/35401004.pdf Acesso em: 11 maio 2020.

LEMOS, Cláudia Thereza Guimarães de. Das Vicissitudes da Fala da Criança e sua Investigação. Cadernos de Estudos Linguísticos. Campinas: IEL/Unicamp, n. 42, p. 41-69, 2002. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cel/article/view/8637140. Acesso em: 10 jun. 2020.

LEMOS, Cláudia Thereza Guimarães de. Uma crítica (radical) à noção de desenvolvimento na Aquisição da Linguagem. In: LIER-DE VITTO, Maria Francisca; ARANTES, Lúcia (org.). Aquisição, patologias e clínica de linguagem. São Paulo: EDUC, FAPESP, 2006. p. 21-32.

POMMIER, Gérard. Naissance et renaissance de l’écriture. Paris: Press Universitaires de France, 1993.

POMMIER, Gérard. A história da escrita e a aprendizagem de cada criança. In: LIER-DE VITTO, M. F.; ARANTES, L. (org.). Faces da escrita: linguagem, clínica, escola. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2011. p. 17-31.

SAUSSURE, Ferdinand de. [1916] Curso de Linguística Geral. 27.ed. São Paulo: Cultrix, 2006.

Published

2021-08-09

How to Cite

WACEMBERG PEREIRA LIMA CARVALHO, M. Notes on the changing position of the child in its crossing through the acquisition of writing. Signótica, Goiânia, v. 33, p. e66843, 2021. DOI: 10.5216/sig.v33.66843. Disponível em: https://revistas.ufg.br/sig/article/view/66843. Acesso em: 27 sep. 2024.

Issue

Section

Dossiê de Estudos Linguísticos