Repacking: graphic design and aesthetic education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/sig.v33.65912

Keywords:

Works of Machado de Assis, Graphic-editorial project, Aesthetic education

Abstract

The works of Machado, over time, have been repacked with a view to its maintenance, circulation and consumption. Avid for audience expansion, the publishing market invests heavily in this production, even aiming at its destination for children and young people. From this point, in this text, we survey, analyze and categorize the graphic material of the writer’s works, published by different publishers, whose texts, in full, go through the repackaging process, as used by researcher Sandra Beckett.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALMEIDA, C. S. de. Reformas de um projeto gráfico: uma análise da coleção do Sítio do Picapau Amarelo em três tempos. 2015. 191 f. (Dissertação Mestrado em Comunicação Social) – Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro. 2015.

ASSIS, M. de. A agulha e a linha: Um apólogo. Projeto editorial, organização e comentários Alberto Guerra. 2. ed. Rio de Janeiro: Ao Livro Técnico, 2008.

______. Uns braços. Ilustração Fernando Vilela. São Paulo: SESI-SP, 2017.

______. Conto de escola. Ilustração e projeto editorial Nelson Cruz. São Paulo: Cosac Naify, 2002.

BECKETT, S. Crossover fiction: global and historical perspectives. New York: Routledge, 2009.

BOURDIEU, P. A economia das trocas simbólicas. Introdução, organização e seleção Sergio Miceli. Tradução Sergio Miceli, Silvia de Almeida Prado, Sonia Miceli e Wilson Campos Vieira. 8. ed. São Paulo: Perspectiva, 2015.

CADEMARTORI, L. Para não aborrecer Alice: A ilustração no livro infantil. In: PAIVA, A.; SOARES, M. (Org.). Literatura Infantil: políticas e concepções. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2008. p. 79-90.

CHARTIER, R. N. A ordem dos livros: leitores, autores e bibliotecas na Europa entre os séculos XIV e XVIII. Tradução Mary Del Priori. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 1999. 1. ed., 1994.

ECO, U. Apocalípticos e integrados. Tradução Pérola de Carvalho. 1. reimpr. da 7. ed., 2011. São Paulo: Perspectiva, 2015.

GUERRA, A. Alguns retalhos de mim. In: A agulha e a linha: Um apólogo. 2. ed. Rio de Janeiro: Ao Livro Técnico, 2008

GUIMARÃES, H. de S. Os leitores de Machado de Assis: O romance machadiano e o público de literatura no século 19. 15 de janeiro de 2001. 438 f. Tese (Doutorado). Universidade Estadual de Campinas, Instituto de Estudos da Linguagem, 2001.

MARTHA, A. A. P. Mercado editorial e efeméride: Machado de Assis para jovens leitores. In: CIELLA – CONGRESSO INTERNACIONAL DE ESTUDOSLINGUÍSITCOS E LITERÁRIOS NA AMAZÔNIA, 2, 2009, Belém. Anais... Belém: UFPA, vol. 1, 2010. p.67-75.

MARTINS, D. M. F., & SILVA, S. R. da. (2020). Algumas notas sobre os livros infantis na hipermodernidade: O Polegarzinho ou As Botas de Sete Léguas numa seleção de livros-objeto para a infância. Acta Scientiarum. Language and Culture, 42(2), e54198. https://doi.org/10.4025/actascilangcult.v42i2.54198, 2020.

NIKOLAJEVA, M.; SCOTT, C. Livro ilustrado: Palavras e Imagens. Tradução Cid Knipel. São Paulo: Cosac Naify, 2011.

RAMOS, A. M. Apontamentos para uma poética do álbum contemporâneo. In: O álbum na literatura infantil e xuvenil (2000-2010). RECHOU, B. R.; LÓPEZ, I. S.; RODRÍGUEZ, M. N. (Org.). Vigo: Edicións Xerais de Galicia, S.A., 2011. p. 13-40.

RAMOS, G. A imagem nos livros infantis: Caminhos para ler o texto visual. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2011.

Published

2020-07-21

How to Cite

HANKE, J. G. de M.; MARTHA, A. Áurea P. Repacking: graphic design and aesthetic education. Signótica, Goiânia, v. 33, p. e65912, 2020. DOI: 10.5216/sig.v33.65912. Disponível em: https://revistas.ufg.br/sig/article/view/65912. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Estudos Literários