Comics: Labov’s study about narratives in Libras
DOI:
https://doi.org/10.5216/sig.v32.64092Keywords:
Comics, Narrative text, LibrasAbstract
Visual resources are analyzed as strategies for understanding comics and for comics reading by deaf people, due to their visual perspective on the world. Through a qualitative research, we investigated 10 narratives in the Brazilian Sign Language (Libras) produced by deaf people based on the comic “Não chora que eu dou um jeito” by Turma da Mônica (SOUSA, 2009). The analyze is carried out in the light of studies by Libras (BRITO, 2010; QUADROS; KARNOPP, 2004), Comics (RAMOS, 2009; SOUZA, 2013) and the Labov’s narrative model (FIGUEIREDO, 2009). The following results were found: presence of narrative elements proposed by Labov; elaboration of narration in Libras based on Comics, without using words; production of classifiers in Libras based on visual resources.
Downloads
References
BRASIL. Constituição (2002). Dispõe sobre a Língua Brasileira de Sinais – Libras e dá outras providências. Lei n° 10.436, 24 de abril de 2002, Brasília, DF.
BRITO, Lucinda Ferreira. Por uma gramática de línguas de sinais. [reimpr. 1995].Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 2010.
CORREIA, RosemeriBernieri de Souza. A complementaridade entre língua e gestos nas narrativas de sujeitos surdos. Dissertação (Mestrado em Linguística) - Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2007.
FELIPE, Tanya A. MONTEIRO, Myrna S. LIBRAS em contexto: Curso básico: Livro do professor. 7. ed: Rio de Janeiro: Editora Wallprint, 2008.
FIGUEIREDO, Irislane Rodrigues. Sequência narrativa: concepções e limites. Anais do XIII CNLF. Rio de Janeiro: CiFEFiL, 2009.
LABOV, William. Language in the Inner City. Philadelphia: University of Pennsylvania Press, 1972.
______; WALETZKY, J. Narrative Analysis: Oral Version of Personal Experience. Journal of Narrative and Life History, New Jersey, v.7, n. 1-4, p.3-38, 1967.
NEVES, Bruna Crescêncio. Narrativas de crianças bilíngues bimodais. 2013. 190 p. Dissertação (Mestrado) - Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2013.
NUNES, Valeria Fernandes. Narrativas em Libras: análise de processos cognitivos. Dissertação (Mestrado em Linguística) Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2014.
QUADROS, Ronice Muller de; KARNOPP, Lodenir Becker. Língua de Sinais Brasileira: estudos linguísticos. Porto Alegre: Artmed, 2004.
RAMOS, Paulo. A leitura dos quadrinhos. São Paulo: Contexto, 2009.
SILVA, Nadilson M. da. Elementos para a análise das Histórias em Quadrinhos. In: CONGRESSO BRASILEIRO DA COMUNICAÇÃO, 24, 2001, Campo Grande, MS. Anais. Campo Grande, MS: INTERCOM; Sociedade Brasileira de Estudos Interdisciplinares da Comunicação, 2001.
SOUSA, Maurício. Almanaque historinhas sem palavras: Turma da Mônica. 1. ed. São Paulo: Mauricio de Sousa Editora, 2009.
SOUZA, Fabiana Silva de. Tiras em quadrinhos na compreensão leitora de alunos da rede pública à luz da Linguística Cognitiva: o caso da Prova Caxias. Dissertação (Mestrado em Linguística) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2013.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Signótica
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Author (s) authorize Signótica to publish an article, if accepted, signing its contribution as original and not submitted to another publisher for publication. In case of acceptance and publication, Signótica's articles are Creative Comons BY-NC-ND (Attribution + Non-Commercial + Non-Derivatives)