The discipline of Brazilian Sign Language in the education of future teacher: a study on drawbacks and learning strategies
DOI:
https://doi.org/10.5216/sig.v33.63206Keywords:
Drawbacks for learning. Learning strategies. Brazilian sign language. Teacher education. Undergraduate courses.Abstract
This paper discusses the difficulties undergraduate students face in learning Brazilian Sign Language (Libras) and the strategies they use to learn it. Data were collected through a questionnaire that was applied to 91 students from undergraduate courses at the Universidade Federal de Goiás (UFG). As a result, this research shows that the great amount of difficulties students face in the Libras learning process is related to the scanty contact with the language, the linguistic modality, and the memorization of the signs. It also shows that the main learning strategies used were the use of videos, explanations from the teacher, repetition, and mobile applications.
Downloads
References
ALMEIDA, Josiane Junia Facundo de. Libras na formação de professores: percepções dos alunos e da professora. 2012. 151 f. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2012.
BARROS, Mariângela Estelita. ELiS – escrita das línguas de sinais: proposta teórica e verificação prática. 2008. 192 f. Tese (Doutorado em Linguística) – Centro de Comunicação e Expressão, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2008.
______. ELiS: sistema brasileiro de escrita das línguas de sinais. Porto Alegre: Ed. Penso, 2015.
BRAMMERTS, Helmut. Tandem language learning via the internet and the International E-Mail Tandem Network. In: LITTLE, David; BRAMMERTS, Helmut (ed.). A guide to language learning in tandem via the Internet. CLCS Occasional Paper, n. 46, Dublin: Trinity College, Centre for Language and Communication Studies, 1996. p. 9-22.
BRASIL. Decreto n° 5.626, de 22 de dezembro de 2005. Regulamenta a Lei no 10.436, de 24 de abril de 2002, que dispõe sobre a Língua Brasileira de Sinais - Libras, e o art. 18 da Lei no 10.098, de 19 de dezembro de 2000. Diário Oficial, Brasília, DF, 22 dez. 2005.
COSTA, Otávio Santos; LACERDA, Cristina Broglia Feitosa de. A implementação da disciplina de Libras no contexto dos cursos de licenciatura. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, v.10, n. esp, p. 759-772, 2015.
FAYOL, Michel. Aquisição da escrita. Tradução de Marcos Bagno. São Paulo: Parábola Editorial, 2014.
FIGUEIREDO, Francisco José Quaresma de. Vygotsky: a interação no ensino/aprendizagem de línguas. SP: Parábola, 2019.
FIGUEIREDO, Francisco José Quaresma de; OLIVEIRA, Quintino Martins de. A deaf and a hearing student learning Portuguese and Libras in a tandem context. Revista do GEL, v. 15, p. 58-72, 2019.
FREITAS, Guilherme Gonçalves de.; FIGUEIREDO, Francisco José Quaresma de. O processo de colaboração na produção de textos em escrita das línguas de sinais (ELiS): um estudo sobre as interações entre alunos surdos. Pensares em Revista, São Gonçalo – RJ, n. 14, p. 52-73, 2019.
FREITAS, Guilherme Gonçalves de.; FIGUEIREDO, Francisco José Quaresma de.; BARROS, Mariângela Estelita. Por que escrever em língua de sinais? Revista diálogos (RevDia), v. 8, n. 2, p. 54-69, 2019.
FREITAS, Maria do Socorro Araujo de.; SILVA, Jacqueline Silva da. O ensino da disciplina de Libras: contribuições para a formação de professores no curso de pedagogia. Revista Educação, Cultura e Sociedade. Sinop – MT, v. 8, n.1, p. 118-132, 2018.
GESSER, Audrei. “Um olho no professor surdo e outro na caneta”: ouvintes aprendendo a Língua Brasileira de Sinais. 2006. 215 f. Tese (Doutorado em Linguística Aplicada na área de Multiculturalismo, Plurilinguismo e Educação Bilíngue) – Instituto de Estudos da Linguagem, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2006.
______. Metodologia de ensino de Libras como L2. Material didático desenvolvido para o curso de Letras: Libras na modalidade distância: Florianópolis: UFSC, 2010.
______. O ouvinte e a surdez: sobre ensinar e aprender a Libras. São Paulo: Parábola Editorial, 2012.
LODI, Ana Cláudia Balieiro; LACERDA, Cristina Broglia Feitosa de. Formação de professores de Língua Brasileira de Sinais: reflexões sobre o impacto desta ação para a educação. Revista Educação e Filosofia. Uberlândia, v. 29, n. especial, p. 279-299, 2015.
LOUZADA, Juliana Cavalcante de Andrade; MARTINS, Sandra Eli Sartoreto de Oliveira; GIROTO, Claudia Regina Mosca. A disciplina Libras na formação de professores: desafios para a formulação de espaços educacionais bilíngues. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 12, n. 3, p. 864-886, 2017.
MARCONI, Marina de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Fundamentos de metodologia científica. 4. ed. rev. ampl. São Paulo: Atlas, 2001.
McCLEARY, Leland; VIOTTI, Evani; LEITE, Tarcísio. A. Descrição das línguas sinalizadas: a questão da transcrição dos dados. Revista de Linguística Alfa. São Paulo, v. 54, n. 1, p. 265-289, 2010.
OXFORD, Rebecca. Direct strategies for dealing with language. In: ______. (ed.). Language learning strategies: What every teacher should know. Boston, MA: Heinle & Heinle Publishers, 1990. p. 37-55.
PAIVA, Glaucia Xavier dos Santos.; FARIA, Juliana Guimarães.; CHAVEIRO, Neuma. O ensino de Libras nos cursos de formação de professores: desafios e possibilidades. Revista Sinalizar, Goiânia, v. 3, n. 1, p. 68-80, jan. / jun., 2018.
QUADROS, Ronice Müller de; KARNOPP, Lodenir. Língua de sinais brasileira: estudos linguísticos. Porto Alegre: Artmed Editora, 2004.
REID, Joy. M. (ed.). Understanding learning styles in the second language classroom. New Jersey: Prentice Hall Regents, 1998.
XAVIER, André Nogueira. De que forma a disciplina de “Libras” pode contribuir com a formação de professores para a educação inclusiva? Revista Sinalizar, Goiânia, v. 3, n. 2, p. 3-24, jan. / jun., 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Signótica
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Author (s) authorize Signótica to publish an article, if accepted, signing its contribution as original and not submitted to another publisher for publication. In case of acceptance and publication, Signótica's articles are Creative Comons BY-NC-ND (Attribution + Non-Commercial + Non-Derivatives)