The constructed action in Libras according to cognitive linguistics

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/sig.v32.62990

Keywords:

Sign language. Libras. Constructed action. Perspective. Cognitive Linguistics.

Abstract

This paper partially describes the results of a research on constructed-action (AC) in Libras, from spontaneous videos of the Deaf available on the internet, that is, videos of various content, made available by the signers themselves on their particular channels. It focuses on one of the components of embodied perspective representation, when the signer “incorporates” the referent, allowing the perception of facts portrayed from his perspective. In the light of Cognitive Linguistics, we seek to understand the relationship between language and thought in discursive use. AC is essential for the comprehension of utterances by the deaf, as it expresses a wealth of substantial details for the referent’s recognition. Quinto-Pozos (2007b) suggests that this feature is mandatory in sign languages.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Elidéa Lúcia Almeida Bernardino, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, Minas Gerais, Brasil.

Doutora em Lingüística Aplicada pela Boston University (2006).

Dinalva Andrade Martins, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, Minas Gerais, Brasil.

Mestranda em Linguística Aplicada (Poslin/UFMG).

Jéssica Cristina Borba de Moura, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, Minas Gerais, Brasil.

Graduada em Letras Português (UFMG).

Stéfanie Veríssimo Bastos, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, Minas Gerais, Brasil.

Graduada em Letras Língua Portuguesa (UFMG).

References

BERNARDINO, Elidéa L. A. O uso de classificadores na Língua de Sinais Brasileira. ReVEL, [s. l.], v. 10, n. 19, 2012. Disponível em: http://www.revel.inf.br/files/6ecf02602b4f746097e5749734cfd433.pdf. Acesso em: 16 fev. 2020.

BORGES, Andrei. Programa do surdo Andrei A viagem de avião.mp4 (vídeo público “baixado” do site de Andrei Borges em 09/10/2015) – não mais disponível na internet. Print de tela em 27/02/2018.

CARVALHO, Leonora Guiné de Mello. Estereótipo e identidade em piadas sobre o mineiro: uma perspectiva da análise do discurso. 2011. 80 f. Dissertação (Mestrado em Letras - Linguagem, Cultura e Discurso) – Departamento de Letras, Universidade Vale do Rio Verde, Três Corações, 2011. Disponível em: http://file:///G:/leonora_guine_de_mello_carvalho%20Esteri%C3%B3tipo.pdf. Acesso em: 16 fev. 2018.

CASTILHO, Leonardo. Os surdos têm voz (vídeo). 20 jul. 2017. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=Bcq6GPyMfPo. Acesso em: 27 fev. 2018.

CASTILHO, Leonardo. Gente que inspira – entrevista com o ator feita por Mirian Caxilé – TV CES (vídeo) 26 out. 2016. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=lZXuWpTsC4w. Acesso em: 27 fev. 2018.

DUDIS, Paul G. Body partitioning and real-space blends. Cognitive Linguistics, [s. l.], v. 15, n. 2, p. 223-238, 2006.

ELAN (Version 5.0) [Computer software]. Nijmegen: Max Planck Institute for Psycholinguistics, The Language Archive. Disponível em:https://archive.mpi.nl/tla/elan. Acesso em: 08 nov. 2017.

FERRARI, Lilian. Introdução à Linguística Cognitiva. São Paulo: Editora Contexto, 2011.

NONATO, Rainer. A mulher de Samaria (vídeo). 26 mar. 2014. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=0XrY5YeGgKw. Acesso em: 27 fev. 2018.

ÖZYÜREK, Aslı; ERNISS, Pamela. Event representation in sign language: A crosslinguistic perspective. In: BOHNEMEYER, Jürgen & PEDERSON, E. (eds.), Event representation in language: Encoding events at the language-cognition interface. Cambridge: Cambridge University Press, 2011. p. 84-107.

PERNISS, Pamela M. Achieving spatial coherence in German Sign Language narratives: The use of classifiers and perspective. Lingua, [s. l.], v. 117, n. 7, p. 1315-1338, 2007.

QUINTO-POZOS, David. Can constructed action be considered obligatory? Urbana-Champaign, U.S. A. Lingua, [s. l.], v. 117, n. 7, p. 1285 - 1314, 2007a.

QUINTO-POZOS, David. Why does Constructed Action seem obligatory? An analysis of “Classifiers” and the lack of articulator-referent correspondence. Sign Language Studies, [s. l.], v. 7, n. 4, p. 458-506, Summer, 2007b. Disponível em: www.jstor.org/stable/26190713. Acesso em: 09 mar. 2016.

QUINTO-POZOS, David; PARRILL, Fey. Signers & co-speech gestures adopt similar strategies for portraying viewpoint in narratives. Topics in Cognitive Science, [s. l.], v. 7, n. 1, p. 12-35, 2015.

SANTOS, Sandro. Código penal Crime: cobrar dinheiro de pessoas Artigo 171 CP e artigo 342 … surdo faltar consciência surdo. Facebook: A Sociedade em Libras. 19 dez. 2017. Disponível em: https://www.facebook.com/sandro.pereira.56/videos/1573044019447835/>. Acesso em: 27 fev. 2018.

SILVA, Augusto Soares da; BATORÉO, Hanna Jakubowicz. Gramática Cognitiva: estruturação conceptual, arquitectura e aplicações.

Gramática Cognitiva, Portugal, p. 229-251, jan. 2010. Disponível em: http://ler.letras.up.pt/uploads/ficheiros/8319.pdf. Acesso em: 23 jan. 2018.

STEC, Kashmiri. Meaningful shifts: a review of viewpoint markers in co-speech gesture and sign language. Gesture, [s. l.], v. 12, n. 3, p. 327-360, 2012.

SUPALLA, Ted. The classifier system in American Sign Language. In: CRAIG, Colette. (Ed.) Typological studies in language: noun classes and categorization. Amsterdam, Philadelphia: John Benjamin Publishing Company, 1986. Volume 7. p. 181-214.

TV CES. Gente que inspira - Leonardo Castilho (vídeo). 26 out. 2016. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=lZXuWpTsC4w&-t=191s. Acesso em: 27 fev. 2018.

VITURINNO, Leonardo. 5 coisas que todo mundo gosta, menos eu! (vídeo). 2017. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=L1mBOACGp-g&t=41s. Acesso em: 27 fev. 2018.

Published

2021-04-08

How to Cite

BERNARDINO, E. L. A.; MARTINS, D. A. .; MOURA, J. C. B. de; BASTOS, S. V. The constructed action in Libras according to cognitive linguistics. Signótica, Goiânia, v. 32, p. e62990, 2021. DOI: 10.5216/sig.v32.62990. Disponível em: https://revistas.ufg.br/sig/article/view/62990. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê de Estudos Linguísticos