Love is pop: songs and pop-rock positioning for children
DOI:
https://doi.org/10.5216/sig.v32.60927Keywords:
Literomusical discourse, Loving relationship, Pop-rock positioning for children, RetextualizationAbstract
This study investigates the construction and representation of affective relationships, highlighting the love aspect, in the Pop-rock positioning for children, having as corpus the productions of the group Pato Fu (2010, 2017), of the heterym Adriana Partimpim (2004, 2009, 2012) and the Pequeno Cidadão Group (2009, 2012, 2016). To this end, we take as reference the theorists discussed in the project INVOCANÇÕES, linked to the group Discuta (UFC), such as Maingueneau (2001a, 2001b, 2005, 2006, 2015), Costa (2012, 2013), Mendes (2013), Gonzalez (2014), Mendes (2017), among others. Thus, we investigate the treatment given to this aspect through the analysis of the discursive ethos of the distinguished enunciators, the cenographic construction and the voice investment of the announcer; Thus, we think how these characteristics contribute to the design of the positioning in which they are inscriptional in the literomusical field. The analysis points out that love constitutes, in addition to a rich and recurrent theme in positioning, a flag that makes up the “revolutionary” identity nucleus of Pop-rock for children.
Downloads
References
ARIÈS, P. História social da criança e da família. Rio de Janeiro: Editora Guanabara, 1981.
CALCANHOTTO, A. Adriana Calcanhotto: ‘‘Não me sinto apegada à carreira musical’’. Revista Isto É, 2004. Disponível em: <https://www.terra.com.br/istoegente/269/entrevista/index.htm>. Acesso em: 20 abr. 2019.
COSTA, D. Quem se lembra dos ringtones?. Portogente, 2017. Disponível em: <https://portogente.com.br/noticias/opiniao/97467-quem-se-lembra-dos-ringtones>. Acesso em: 20 abr. 2019.
COSTA, N. B. Música popular, linguagem e sociedade: analisando o discurso literomusical brasileiro. Curitiba: Editora Appris, 2012.
_______. A Produção do Discurso Literomusical Brasileiro para Crianças: uma proposta de investigação discursiva. Projeto de pesquisa apresentado ao Departamento de Letras Vernáculas da Universidade Federal do Ceará, 2013. Disponível em: <http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/19881>. Acesso em: 20 abr. 2019.
FERREIRA, M. Pato Fu traz malícia sexual de hit de Genival Lacerda para álbum infantil. G1, 2017. Disponível em: <http://g1.globo.com/musica/blog/mauro-ferreira/post/pato-fu-traz-malicia-sexual-de-hit-de-genival-lacerda-para-album-infantil.html>. Acesso em: 20 abr. 2019.
GONÇALVES, J. João Gonçalves, o censurado autor de Severina Xique-Xique. JC online, 2017. Disponível em: <https://jconline.ne10.uol.com.br/canal/cultura/musica/noticia/2017/08/30/joao-goncalves-o-censurado-autor-de-severina-xique-xique--304208.php>. Acesso em: 20 abr. 2019.
GONZALEZ, B. N. A. C. Posicionamentos discursivos na música popular brasileira para crianças. Dissertação (Mestrado em Linguística), Centro de Humanidades, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2014. Disponível em: <http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/8906>. Acesso em: 20 abr. 2019.
MAINGUENEAU, D. Análise de textos de comunicação. Tradução Souza-e-Silva, C. P.; ROCHA, D. São Paulo: Cortez, 2001a.
______. Cenas da enunciação. Organizado por Sírio Possenti e Maria Cecília Pérez de Souza-e-Silva, diversos tradutores. Curitiba: Criar Edições, 2006.
______. Discurso e análise do discurso. Tradução de Sírio Possenti. São Paulo: Parábola, 2015.
______. Gênese dos discursos. Tradução de Sírio Possenti. Curitiba: PR, 2005.
______. O contexto da obra literária. Tradução de Marina Appenzeller. São Paulo: Martins Fontes, 2001b.
MATOS, J. W. V. Relacionamento amoroso em canções para crianças. In: V Colóquio Internacional de Análise do Discurso, 2020, São Carlos. Anais do V CIAD Colóquio Internacional de Análise do Discurso- Discurso e (pós) verdade: efeitos do real e sentidos da convicção. Araraquara: Letraria, 2020. v. 1. p. 731-741. Disponível em: http://www.ciad.ufscar.br/?page_id=1099. Acesso em: 13 ago. 2020.
MENDES, A. F. F. O processo de retextualização na canção para crianças: uma abordagem discursiva. 2017. 166f. Tese (Doutorado) – Universidade Federal do Ceará, Programa de Pós-graduação em Lingüística, Fortaleza, 2017. Disponível em: <http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/26748>. Acesso em: 20 abr. 2019.
MENDES, M. D. N. O duro aço da voz: investimento vocal, cenografia e ethos em canções do Pessoal do Ceará. 2013. 339f. Tese (Doutorado) - Universidade Federal do Ceará, Departamento de Letras Vernáculas, Programa de Pós-graduação em Linguística, Fortaleza, 2013. Disponível em: <http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/8236>. Acesso em: 20 abr. 2019.
PARTIMPIM, A. Site oficial: Entrevista. s/d. Disponível em: <http://www.adrianapartimpim.com.br/um/entrevista.htm>. Acesso em: 20 abr. 2019.
PEIXOTO, M. V. O tropicalismo e a cultura pop – um encontro interdiscursivo em Adriana Calcanhotto. 2005. 128 f. Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal do Ceará, Departamento de Letras Vernáculas, Programa de Pós-Graduação em Linguística, Fortaleza, 2005. Disponível em: <http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/5834>. Acesso em: 20 abr. 2019.
PEQUENO CIDADÃO (Januária Alves). A fantástica viagem do pequeno cidadão. São Paulo: LeYa, 2010.
PEQUENO CIDADÃO. Site oficial, c. 2019. Disponível em: <https://www.pequenocidadao.com/>. Acesso em: 20 abr. 2019.
PERES, S; TATIT, P. A música para crianças da dupla Palavra Cantada. São Paulo: Revista Comunicação & Educação. Entrevista concedida a Roseli Fígaro, p. 69-82, 2006.
PINHO, F. S. N. “O pop não poupa ninguém”: relações discursivas entre o pop rock e a pós-modernidade. 2007.134 f. Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal do Ceará, Departamento de Letras Vernáculas, Programa de Pós-Graduação em Linguística, Fortaleza-CE, 2007. Disponível em: <http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/6114>. Acesso em: 20 abr. 2019.
TAKAI, F. Pato Fu: “Não é um disco infantil”, diz Fernanda Takai sobre Música de Brinquedo 2, que tem letra polêmica com “duplo sentido”. Oul- Rolling Stone, 2017a. Disponível em: <https://rollingstone.uol.com.br/noticia/pato-fu-musica-brinquedo-2-nao-e-um-disco-infantil-fernanda-takai/>. Acesso em: 20 abr. 2019.
TAKAI, F. Pato Fu volta a apostar em músicas infantis no novo disco. Diário de Pernambuco, 2017b. Disponível em: <https://www.diariodepernambuco.com.br/noticia/viver/2017/09/pato-fu-volta-a-apostar-em-musicas-infantis-no-novo-disco.html>. Acesso em: 20 abr. 2019.
TAKAI. F. Pato Fu: música de brinquedo e de brincar. Revista Crescer, 2011. Disponível em: <http://revistacrescer.globo.com/Revista/Crescer/0,,EMI162103-10538,00-PATO+FU+MUSICA+DE+BRINQUEDO+E+DE+BRINCAR.html>. Acesso em: 20 abr. 2019.
ZADOROSNY, K. J. A. S. A infância da pós-modernidade e o projeto moderno inconcluso. 2006. 329 f. Tese (doutorado) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara, 2006. Disponível em: <http://hdl.handle.net/11449/102334>. Acesso em: 20 abr. 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Signótica
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Author (s) authorize Signótica to publish an article, if accepted, signing its contribution as original and not submitted to another publisher for publication. In case of acceptance and publication, Signótica's articles are Creative Comons BY-NC-ND (Attribution + Non-Commercial + Non-Derivatives)