Theoretical and methodological bases for the inventory of candidates to homonimos intended for pedagogical dictionaries

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/sig.v32.59510

Keywords:

Homonymy, Pedagogical Lexicography, Semantic research, Lexicon

Abstract

When analyzing the semantic values of lexical units (UL) in order to identify homonymy cases for a given lexicographic repertoire, we can choose criteria of a diachronic or synchronic nature. There are several epistemological principles, so the act of defining a lexia as homonymy requires meaty theoretical foundation and rigorous methodology. With this article, as we are guided by theoretical and methodological principles of Semantics and Pedagogical Lexicography (LEXPED), we present the theoretical and methodological bases used in the realized empirical research to demonstrate the possibility of considering the synchronic approach to the definition of homonymous lexical units in the homonyms candidate inventory process to compose the pedagogical dictionaries nomenclature.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Odair Luiz Nadin, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” (UNESP), Faculdade de Ciências e Letras (FCL), Araraquara, São Paulo, Brasil.

Doutor em Linguística e Língua Portuguesa. Docente do Curso de Letras Português/Espanhol e do Programa de Pós-Graduação em Linguística e Língua Portuguesa, mestrado e doutorado, da Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho", Câmpus de Araraquara/SP.

References

BATORÉO, Hanna. Entre dois fogos ou a pertinência do continuum entre polissemia e homonímia. Visão escalar na abordagem teórica em Linguística Cognitiva aplicada ao ensino do Português língua não-materna. In.: Textos Seleccionados. XXIV Encontro Nacional da Associação Portuguesa de Linguística, Lisboa, 2009, APL: 115-124.

BIDERMAN, Maria Teresa Camargo. Polissemia versus homonímia. In.: Anais do Seminário do Gel XXXVIII, Franca: Unifran – União das Faculdades Franciscanas, 1991.

BIDERMAN, Maria Teresa Camargo. A ciência da Lexicografia. In.: BIDERMAN, M. T. C. Lexicologia e Lexicografia. Alfa, 28, 1984. (Suplemento): 1 – 26.

BIDERMAN, Maria Teresa Camargo. Dicionário Didático de Português. 2. ed. São Paulo: Ática, 1998.

BIDERMAN, Maria Teresa Camargo. Teoria Linguística: linguística quantitativa e computacional. Rio de Janeiro: Livros Técnicos e Científicos, 1978.

BIDERMAN, Maria Teresa Camargo. Unidades complexas do léxico. In: RIO-TORTO, G. et al. (org.) Estudos em homenagem ao Professor Doutor Mário Vilela.1a ed. Porto (Portugal): Faculdade de Letras da Universidade do Porto, 2005, p. 747–757.

CABRÉ, María. Teresa. La terminología: representación y comunicación. Elementos para una teoría de base comunicativa y otros artículos. Barcelona: Universitat Pompeu Fabra, 1999.

CASTILLO CARBALLO, Mª Auxiliadora. La macroestructura del diccionario. In.: MEDINA GUERRA, Antonia M. (coord.). Lexicografía española. Barcelona: Editorial Planeta, S. A., 2003.

CLAVERÍA, Gloria; PLANAS, Carmen. La homonimia en la lexicografía española. In.: Nueva revista de filología hispánica. T. 49. n. 2, 2001.

CUNHA, Antônio Geraldo da. Dicionário etimológico da língua portuguesa. 4. ed. Revista pela nova ortografia. – Rio de Janeiro: Lexikon, 2010.

LYONS, John. Semântica. Vol. 1. Lisboa: Editorial Presença/Martins Fontes, 1977.

LYONS, John. Linguagem e linguística: uma introdução. Rio de Janeiro: LTC, 1987.

MORANTE VALLEJO, Roser. El desarrollo del conocimiento léxico en segundas lenguas. Madrid: Arco Libros, S.L., 2005.

MURAKAWA, Clotilde de Almeida Azevedo; ZAVAGLIA, Claudia. Questões teóricas específicas. In.: XATARA, Claudia; BEVILACQUA, Cleci Regina; HUMBLÉ, Philipe René Marie. Dicionários na teoria e na prática: como e para quem são feitos. São Paulo: Parábola, 2011.

PEREIRA, Renato Rodrigues. O dicionário pedagógico e a homonímia: em busca de parâmetros didáticos. Tese (Doutorado em Linguística e Língua Portuguesa). Universidade Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Faculdade de Ciências e Letras: Araraquara, 2018, 209 p.

PEREIRA, Renato Rodrigues; NADIN, Odair Luiz. Taxionomias toponímicas e relações com a Terminologia. Revista de Estudos da Linguagem. Belo Horizonte, v. 25, n. 1, p. 217-243, 2017.

NADIN, Odair Luiz. A variação denominativa em terminologia: a problemática das siglas. In.: MURAKAWA, Clotilde de Almeida Azevedo; NADIN, Odair Luiz. Terminologia: uma ciência interdisciplinar. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2013.

PORTO DAPENA, José-Álvaro. Manual de técnica lexicográfica. Madrid: ARCO/LIBROS, S. A., 2002.

ULLMANN, Stephen. Semântica: uma introdução à ciência do significado. Tradução de J.A. Osório Mateus. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 1964.

WERNER, Reinhold. Lexico y teoria general del lengage. In: HAENSCH, G. et al. La Lexicografia. De la Linguística teórica a la Lexicografia práctica. Madrid: Editorial Gredos: 20- 94, 1982.

ZAVAGLIA, Cláudia. Análise da Homonímia no português: tratamento semântico com vistas a procedimentos computacionais. (Tese de doutorado). São José do Rio Preto: UNESP, 2002.

ZAVAGLIA, Cláudia. Ambiguidade gerada pela homonimia: revisitação teórica, linhas limítrofes com a polisemia e propostta de criterios distintivos. DELTA: Documentação de Estudos em Linguísta Teórica e Aplicada, São Paulo, v. 1, n. 19, 2003, p. 337 – 266.

ZAVAGLIA, Claudia; MURAKAWA, Clotilde de Almeida Azevedo. Questões teóricas específicas. In.: XATARA, Claudia; BEVILACQUA, Cleci Regina; HUMBLÉ, Philipe René Marie. Dicionários na teoria e na prática: como e para quem são feitos. São Paulo: Parábola, 2011.

Published

2020-04-04

How to Cite

RODRIGUES-PEREIRA, R.; NADIN, O. L. Theoretical and methodological bases for the inventory of candidates to homonimos intended for pedagogical dictionaries. Signótica, Goiânia, v. 32, p. e59510, 2020. DOI: 10.5216/sig.v32.59510. Disponível em: https://revistas.ufg.br/sig/article/view/59510. Acesso em: 24 nov. 2024.

Issue

Section

Estudos Linguísticos