Memory and childhood revisited by Bartolomeu Campos de Queirós

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/sig.v32.57636

Keywords:

Bartolomeu Campos de Queirós, Memory, Childhood

Abstract

This article aims to analyze important aspects about the memory in Indez, in Ler, escrever e fazer conta de cabeça and the story “Foram muitos, os professores” by Bartolomeu Campos de Queirós. In memorialistic source narratives rescued miner author period of childhood lived among the cities of Papagaios and Pitangui. We analyze the concepts about memory and relate to events in which the author recounts his childhood experiences rescued from memory to produce writing your family history and the community in which he lived, producing at the time of writing, a rereading of those events of the past.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Cássia Regina Machado Alves, Universidade Estadual de Montes Claros (UNIMONTES), Montes Claros, Minas Gerais, Brasil.

Pedagoga, mestre em Letras/Estudos Literários. Atualmente é Técnico em Assuntos Educacionais no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Minas Geerais

References

BACHELARD, G. A dialética da duração. Tradução Marcelo Coelho. 2. ed. São Paulo, Ática, 1994.

BENJAMIN, Walter. Teses sobre o Conceito de História. In: Sobre Arte, Técnica, Linguagem e Política. Trad. Maria Luz Moita, Maria Amélia Cruz e Manuel Alberto; Prefácio de Theodor Adorno. Lisboa, Antropos, 1992.

BORGES, Telma. A escrita bastarda de Salman Rushdie. São Paulo, Annablume, 2011.

CANDAU, Joël. Memória e identidade. Trad. Maria Leticia Ferreira. São Paulo, Contexto, 2011.

GAGNEBIN, Jeanne Marie. Lembrar escrever esquecer. 2. ed. São Paulo, Editora 34, 2014.

HALBWACHS, Maurice. A memória coletiva. Trad. Laurént Léon Schaffter. São Paulo, Editora Revista dos Tribunais, 1990.

MINO, Sulla. Superstições – Parte I. O Mossoroense, Mossoró, RN, n.16024, 21 abr. 2012. Disponível em: http://p.download.uol.com.br/omossoroense/mudanca/pics/pdf/EDICAO_210412.pdf. Acesso em: 20 dez.

QUEIRÓS, Bartolomeu Campos de. Indez. São Paulo, Global, 2004.

QUEIRÓS, Bartolomeu Campos de. Ler, escrever e fazer conta de cabeça. Belo Horizonte, Miguilim, 2001.

QUEIRÓS, Bartolomeu Campos de. Foram muitos, os professores. In: ABRAMOVICH, Fanny (Org.). Meu professor inesquecível. São Paulo, Editora Gente, 1997. p. 25-33.

QUEIRÓS, Bartolomeu Campos de. Manifesto por um Brasil literário [Paraty: s. n.], 2009. Disponível em: <http://www.brasilliterario.org.br/manifesto.php> Acesso em: 25 mai. 2015.

SEIXAS, Jacy Alves de. Percursos de memórias em terras de história: problemáticas atuais. In: BRESCIANI, Stella; NAXARA, Márcia (Orgs.). Memória e (res)sentimento: indagações sobre uma questão sensível.

Campinas, Editora da Unicamp, 2009. p. 37-58.

Published

2020-03-23

How to Cite

MACHADO ALVES, C. R.; BORGES, T. Memory and childhood revisited by Bartolomeu Campos de Queirós. Signótica, Goiânia, v. 32, p. e57636, 2020. DOI: 10.5216/sig.v32.57636. Disponível em: https://revistas.ufg.br/sig/article/view/57636. Acesso em: 27 sep. 2024.

Issue

Section

Estudos Literários