Memory and childhood revisited by Bartolomeu Campos de Queirós
DOI:
https://doi.org/10.5216/sig.v32.57636Keywords:
Bartolomeu Campos de Queirós, Memory, ChildhoodAbstract
This article aims to analyze important aspects about the memory in Indez, in Ler, escrever e fazer conta de cabeça and the story “Foram muitos, os professores” by Bartolomeu Campos de Queirós. In memorialistic source narratives rescued miner author period of childhood lived among the cities of Papagaios and Pitangui. We analyze the concepts about memory and relate to events in which the author recounts his childhood experiences rescued from memory to produce writing your family history and the community in which he lived, producing at the time of writing, a rereading of those events of the past.
Downloads
References
BACHELARD, G. A dialética da duração. Tradução Marcelo Coelho. 2. ed. São Paulo, Ática, 1994.
BENJAMIN, Walter. Teses sobre o Conceito de História. In: Sobre Arte, Técnica, Linguagem e Política. Trad. Maria Luz Moita, Maria Amélia Cruz e Manuel Alberto; Prefácio de Theodor Adorno. Lisboa, Antropos, 1992.
BORGES, Telma. A escrita bastarda de Salman Rushdie. São Paulo, Annablume, 2011.
CANDAU, Joël. Memória e identidade. Trad. Maria Leticia Ferreira. São Paulo, Contexto, 2011.
GAGNEBIN, Jeanne Marie. Lembrar escrever esquecer. 2. ed. São Paulo, Editora 34, 2014.
HALBWACHS, Maurice. A memória coletiva. Trad. Laurént Léon Schaffter. São Paulo, Editora Revista dos Tribunais, 1990.
MINO, Sulla. Superstições – Parte I. O Mossoroense, Mossoró, RN, n.16024, 21 abr. 2012. Disponível em: http://p.download.uol.com.br/omossoroense/mudanca/pics/pdf/EDICAO_210412.pdf. Acesso em: 20 dez.
QUEIRÓS, Bartolomeu Campos de. Indez. São Paulo, Global, 2004.
QUEIRÓS, Bartolomeu Campos de. Ler, escrever e fazer conta de cabeça. Belo Horizonte, Miguilim, 2001.
QUEIRÓS, Bartolomeu Campos de. Foram muitos, os professores. In: ABRAMOVICH, Fanny (Org.). Meu professor inesquecível. São Paulo, Editora Gente, 1997. p. 25-33.
QUEIRÓS, Bartolomeu Campos de. Manifesto por um Brasil literário [Paraty: s. n.], 2009. Disponível em: <http://www.brasilliterario.org.br/manifesto.php> Acesso em: 25 mai. 2015.
SEIXAS, Jacy Alves de. Percursos de memórias em terras de história: problemáticas atuais. In: BRESCIANI, Stella; NAXARA, Márcia (Orgs.). Memória e (res)sentimento: indagações sobre uma questão sensível.
Campinas, Editora da Unicamp, 2009. p. 37-58.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Signótica
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Author (s) authorize Signótica to publish an article, if accepted, signing its contribution as original and not submitted to another publisher for publication. In case of acceptance and publication, Signótica's articles are Creative Comons BY-NC-ND (Attribution + Non-Commercial + Non-Derivatives)