The functioning of adverbial elements in the advertising textual genre

Authors

  • Diana Rodrigues Sarcinelli dos Santos Universidade Federal do Espírito Santo (UFES),Vitória, Espírito Santo https://orcid.org/0000-0002-3366-0270
  • Lúcia Helena Peyroton da Rocha Universidade Federal do Espírito Santo (UFES),Vitória, Espírito Santo

DOI:

https://doi.org/10.5216/sig.v30i4.51284

Keywords:

Functionalism. Adverbial adjuncts. Advertising.

Abstract

In this article we aim to analyze qualitatively and quantitatively the elements of adverbial nature in advertisements of the Hortifruti network, to discuss the notion of dispensability given to these elements by the traditional studies, which classify them as an accessory terms of the clause under a syntactic-semantic perspective, and to evidence the importance for the fulfillment of the communicative purpose of this textual genre. We start from the assumption that the motivation for the use of the adverbial elements is conditioned to pragmatic-discursive aspects. Thus, we use the theoretical orientation of North American Functionalism (GIVÓN, 2001; TOMASELLO, 1998), combining it with Textual Linguistics (KOCH, 2014; CAVALCANTE; CUSTÓDIO FILHO, 2010).

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Author Biographies

Diana Rodrigues Sarcinelli dos Santos, Universidade Federal do Espírito Santo (UFES),Vitória, Espírito Santo

É doutoranda em estudos linguísticos pela Universidade Federal do Espírito Santo, mestre em estudos linguísticos pela mesma universidade e licenciada em Letras Português/Inglês e Português/Espanhol pela Faculdade Multivix Serra. Possui interesse no ensino de Língua Portuguesa e Língua Espanhola. Atua, principalmente, na área de estudos analítico-descritivos da linguagem sob a ótica do Funcionalismo.Tem experiência na área de linguística e na análise e produção de textos em Língua Portuguesa. Participa do grupo de pesquisa Núcleo de Pesquisas em Linguagens na UFES.

Lúcia Helena Peyroton da Rocha, Universidade Federal do Espírito Santo (UFES),Vitória, Espírito Santo

É Licenciada em Letras Português pela Universidade Federal do Espírito Santo (UFES), Mestre em Linguística e Língua Portuguesa pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP-Araraquara), Doutora em Linguística e Língua Portuguesa pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP-Araraquara). Fez o Pós-Doutorado na Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). É Professora Titular da Universidade Federal do Espírito Santo (UFES); na graduação, ministra as disciplinas Fundamentos da Sintaxe do Português, Teorias Sintáticas, orienta Trabalho de Conclusão de Curso. Atualmente é Coordenadora Adjunta do Programa de Pós-Graduação em Estudos Linguísticos (PPGEL/UFES). Faz parte do corpo docente do Curso de Mestrado em Estudos Linguísticos (PPGEL/UFES). No Mestrado, ministra as disciplinas: Funcionalismo e Gramática; Sintaxe; Tópicos Avançados. É representante da Linguística no Comitê Institucional de Iniciação Científica (PRPPG/UFES). É Coordenadora de Núcleo de Pesquisas em Linguagens (UFES/CNPq).

Published

2018-12-03

How to Cite

SANTOS, D. R. S. dos; ROCHA, L. H. P. da. The functioning of adverbial elements in the advertising textual genre. Signótica, Goiânia, v. 30, n. 4, p. 547–573, 2018. DOI: 10.5216/sig.v30i4.51284. Disponível em: https://revistas.ufg.br/sig/article/view/51284. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

Article