Ideologia e efeitos de sentido: um olhar discursivo na cartilha nacional de alimentação escolar

Authors

  • Dennys Dikson Universidade Federal Rural de Pernambuco, Unidade Acadêmica de Garanhuns (UFRPE/UAG)
  • Gabriela Alves de Arruda Faculdade de integração do Sertão (FIS), Serra Talhada, Pernambuco.

DOI:

https://doi.org/10.5216/sig.v29i2.45167

Keywords:

Discourse Analysis. school lunch. National School Feeding Booklet. Public Policies of Education.

Abstract

This article presents a discursive analysis of the “Presentation” of the National School Feeding Booklet (CNAE), published by the MEC in 2014. From the theoretical and methodological questions of the French Speech Analysis Founded by Pêcheux (2009), and from investigations by Orlandi (1994, 2003, 2015), Florêncio et al. (2009), Cavalcante (2007), Guimarães (2005), among others, we carried out analyzes in two discursive sequences cut from the CNAE, in order to reveal the effects of sense and discursive-ideological constructions in them, especially those of power-elitist that “camouflage” the food and educational responsibilities inherent to the State.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Dennys Dikson, Universidade Federal Rural de Pernambuco, Unidade Acadêmica de Garanhuns (UFRPE/UAG)

Doutor em Letras e Linguística. Professor Adjunto do Departamento de Letras da Universidade Federal Rural de Pernambuco, Unidade Acadêmica de Garanhuns.

Gabriela Alves de Arruda, Faculdade de integração do Sertão (FIS), Serra Talhada, Pernambuco.

Mestranda na linha de pesquisa "História e Política da Educação", pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Alagoas (PPGE-UFAL).

 

Advogada e Professora do Departamento de Direito da Faculdade de Integração do Sertão (FIS), Serra Talhada/PE.

Published

2017-08-30

How to Cite

DIKSON, D.; ARRUDA, G. A. de. Ideologia e efeitos de sentido: um olhar discursivo na cartilha nacional de alimentação escolar. Signótica, Goiânia, v. 29, n. 2, p. 553–574, 2017. DOI: 10.5216/sig.v29i2.45167. Disponível em: https://revistas.ufg.br/sig/article/view/45167. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Article