Carmen in dialogical perspective: restless reverberations of a dramaturgical-performative construction process in the university context

Authors

  • Jean Carlos Gonçalves Universidade Federal do Paraná (UFPR), Curitiba, PR
  • Michelle Bocchi Gonçalves Universidade Federal do Paraná (UFPR), Curitiba, PR

DOI:

https://doi.org/10.5216/sig.v28i1.40591

Keywords:

Dramaturgical-performative construction, body, university, Bakhtin Circle.

Abstract

The aim of this paper is to reflect on the dramaturgical construction process of the theatrical spectacle Carmen, held in the context of an undergraduate course on Scenic Production of the Federal University of Paraná. The relations with the theory are established from the dialogical perspective of Bakhtin Circle. The results point to links between the educational sphere, the scenic speech and the consequent mobilization of Bakhtin’s notion of dialogical relations, suggesting different possibilities to think about the dramaturgical construction in a project rooted in the body as enunciator and producer of meanings.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jean Carlos Gonçalves, Universidade Federal do Paraná (UFPR), Curitiba, PR

Professor da Universidade Federal do Paraná, atuando no curso de Graduação em Produção Cênica e no quadro permanente dos Programas de Pós-Graduação em Educação (PPGE) e Educação: Teoria e Prática de Ensino (PPGE:TPEn). Bacharel e licenciado em Teatro-Interpretação (FURB), mestre em Educação (FURB/CAPES) e doutor em Educação (UFPR). Realiza estágio de pós-doutorado em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem na Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (LAEL/PUC-SP/CNPq) sob supervisão de Beth Brait. Coordenador do grupo de pesquisa ELiTe – Laboratório de estudos em Educação, Linguagem e Teatro (UFPR/CNPq)

Michelle Bocchi Gonçalves, Universidade Federal do Paraná (UFPR), Curitiba, PR

Bióloga. Professora da Universidade Federal do Paraná (UFPR). Atua na Licenciatura em Educação do Campo – Ciências da Natureza. É integrante do grupo de pesquisa EliTe/CNPq/UFPR – Laboratório de estudos em Educação, Linguagem e Teatro, no qual pesquisa a relação entre Performance, Discurso e Educação.

Published

2016-09-29

How to Cite

GONÇALVES, J. C.; GONÇALVES, M. B. Carmen in dialogical perspective: restless reverberations of a dramaturgical-performative construction process in the university context. Signótica, Goiânia, v. 28, n. 1, p. 43–60, 2016. DOI: 10.5216/sig.v28i1.40591. Disponível em: https://revistas.ufg.br/sig/article/view/40591. Acesso em: 27 sep. 2024.

Issue

Section

Article