A study of processes in the activities headings from an english coursebook: a systemic-functional perspective of teaching and learning practices

Authors

  • Patrícia Helena da Silva Costa Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ),Rio de Janeiro, RJ
  • Rogério Casanovas Tilio Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ),Rio de Janeiro, RJ

DOI:

https://doi.org/10.5216/sig.v29i2.40009

Keywords:

English coursebook, Acelera Brasil Program – SME-RJ, system of transitivity.

Abstract

This study investigates the adequacy of the english coursebook used in an acceleration program from SME-RJ, the Acelera Brasil Program, which is sociointeracional in nature. Taking Systemic-Functional Linguistics as its socio-semiotics language theory and using specifically the Transitivity System, the study analyzes the processes in the activities headings, seeking to understand the nature of teaching and learning practices which constitute the book. The results point to pedagogical conceptions dissociated from critical issues and discussion of ideological bias, leading to discrepancies between the Program and the coursebook.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Patrícia Helena da Silva Costa, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ),Rio de Janeiro, RJ

Doutoranda m Linguística Aplicada pela Universidade Federal do Rio de Janeiro. Mestra em Linguística Aplicada pela mesma instituição. Especialista em Letramento(s) e Práticas Educacionais e em Ensino de Línguas Estrangeiras, ambos pelo CEFET/RJ. Possui graduação em Letras - Inglês pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Atualmente é Professora I de Inglês na SME/RJ. Tem experiência na área de Lingüística, com ênfase em Lingüística Aplicada, atuando principalmente nos seguintes temas: letramentos, ensino de Língua Inglesa, avaliação e produção de material didático para o ensino de línguas estrangeiras.

Rogério Casanovas Tilio, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ),Rio de Janeiro, RJ

Possui Doutorado em Letras (Estudos da Linguagem) e Mestrado em Lingüística Aplicada, além de Especialização em Língua Inglesa. É Professor Adjunto de Língua Inglesa e Coordenador de Graduação de Letras Anglo-germânicas da Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), onde atua no Setor de Língua Inglesa e no Programa Interdisciplinar de Pós-graduação em Linguística Aplicada. Foi coordenador de área de Inglês do PIBID/CAPES na instituição (2012-2015) e desde 2015 é coordenador pedagógico do programa Inglês sem Fronteiras, também da CAPES. Seus interesses de pesquisa incluem: avaliação e produção de material didático, (multi)letramentos, ensino de línguas e formação de professores. Vêm atuando na diretoria da Associação de Linguística Aplicada do Brasil (ALAB) desde 2012 (tesoureiro no biênio 2012-2013, vice-presidente no biênio 2014-2015 e tesoureiro eleito para o biênio 2016-2017).

Published

2017-08-30

How to Cite

COSTA, P. H. da S.; TILIO, R. C. A study of processes in the activities headings from an english coursebook: a systemic-functional perspective of teaching and learning practices. Signótica, Goiânia, v. 29, n. 2, p. Port. 403–429/Eng. 431, 2017. DOI: 10.5216/sig.v29i2.40009. Disponível em: https://revistas.ufg.br/sig/article/view/40009. Acesso em: 19 may. 2024.

Issue

Section

Article