This is an outdated version published on 2025-11-28. Read the most recent version.

MUSIC AND SCIENCES IN A STEAM APPROACH

AN INTEGRATIVE PROPOSAL BASED ON A SYSTEMATIC REVIEW

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/revufg.v25.83747

Keywords:

Curriculum integration., STEAM education., Natural sciences., Interdisciplinarity.

Abstract

This article sets out to investigate educational proposals involving music and science from a STEAM perspective and, on the basis of the information acquired, to suggest new activities in the same niche. The systematic review tracked articles published between 2010 and 2021 on the Web of Science and Scopus databases, and, after selection guided by inclusion and exclusion criteria, analyzed the content of 10 works in light of Bardin, coming to the conclusion that there is a gap in the literature that relates biology and chemistry with musical knowledge in STEAM approaches. Aware of this, the authors created and described in detail the development of a proposal for teaching Molecular Biology using musical knowledge, all from the perspective of the STEAM method.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ana Gabriela Rodrigues Ledoux, Instituto Federal de Brasília (IFB), Brasília, Distrito Federal, Brasil, anagabrielaledoux@gmail.com

Licenciada em Biologia pelo Instituto Federal de Brasília, Campus Planaltina. Professora da Educação Básica no Centro de Ensino Médio 01, Planaltina-DF.

Juliana Rocha de Faria Silva, Instituto Federal de Brasília (IFB), Brasília, Distrito Federal, Brasil, juliana.silva@ifb.edu.br

Doutorado em Ciência da Informação pela Universidade de Brasília (2017). Mestrado em Educação Musical pela Universidade de Brasília (2010). Graduação em Educação Artística Habilitação - Licenciatura em Música pela Universidade Federal de Uberlândia (2001). Professora de ensino básico, técnico e tecnológico do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Brasília (IFB) - Campus Brasília. Professora do Mestrado Profissional em Educação Profissional e Tecnológica em Rede Nacional (https://profept.ifb.edu.br/). Professora da Especialização em Metodologia de Ensino da Dança Clássica (https://www.ifb.edu.br/brasilia/34849-metodologia-de-ensino-da-danca-classica). Atualmente lidera o Grupo de Pesquisa Transdisciplinar Josué de Castro (dgp.cnpq.br/dgp/espelhogrupo/8378877543369161) e o Laboratório de Realidade Integrada (LARI) do IFB no Campus Planaltina.

Published

2025-11-28

Versions

How to Cite

RODRIGUES LEDOUX, Ana Gabriela; ROCHA DE FARIA SILVA, Juliana. MUSIC AND SCIENCES IN A STEAM APPROACH: AN INTEGRATIVE PROPOSAL BASED ON A SYSTEMATIC REVIEW. Revista UFG, Goiânia, v. 25, n. 31, 2025. DOI: 10.5216/revufg.v25.83747. Disponível em: https://revistas.ufg.br/revistaufg/article/view/83747. Acesso em: 5 dec. 2025.

Issue

Section

Artigos