A MODERNIDADE ESQUECIDA: O art déco em Curitiba
Abstract
Modernidade era a palavra de ordem para aqueles que viveram as décadas de 20 e 30 do século passado. Sozinho, o vocábulo condensava significados que definiriam desde as novidades tecnológicas até os anos pós-guerra. Era a velocidade, o automóvel, o gramofone, o rádio e, por que não, até o fogão a gás para a dona de casa. Moderna era a última moda vigente. Signo concreto de emancipação e de autonomia, moderno era o vivido e o futuro a caminho. Moderno um dia fora, por que não, o passado. Moderna era a arquitetura que se fazia. O adjetivo encampou, de certa maneira, tudo o que então se construía, e foi comum o termo ser empregado e definido como pertencendo a uma arquitetura cúbica, futurista, estilo 1925, Art Moderne, facista, estilo caixa d’água, Paris 25, Jazz Modern Style, La Mode 25 (Almada e Conde, 2000) – e assim por diante, numa série de denominações posteriormente agrupadas e definidas simplesmente como art déco, termo derivado do nome da Exposition Internacionale des Arts Décoratifs et Industriels Modernes de 1925. (Continua...)Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Revista UFG uses the Creative Commons CC-BY (4.0) - Attribution 4.0 International license for open access journals (Open Archives Initiative - OAI) as a basis for transferring rights.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
1) Authors may distribute, remix, adapt and build upon their work, even for commercial purposes, as long as they give UFG proper credit for the original creation. Authors may copy and redistribute the material in any medium or format.
2) Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (e.g., in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, provided that reference is made to the place of publication origin, that is, the electronic address/reference of Revista UFG.
3) The authors of works published in Revista UFG are expressly responsible for their content.
4) All works submitted to Revista UFG that have images, photographs, figures in their body must be accompanied by a term of assignment of copyright of the author, of the participating member of the image and, in the case of children, of the relatives of the exposed children , with their data and signature.
Access the IMAGE USE AUTHORIZATION TERM document here.