FOLLOWING YVONNE’S FOOTSTEPS

Education and culture in Brasília at the time of the foundation of UnB (1962–1965)

Authors

  • Benedetta Bisol Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE), Faculdade de Educação, Universidade de Brasília (UnB), Brasília, Distrito Federal, Brasil, bisol@unb.br https://orcid.org/0000-0001-9209-8209
  • Etienne Baldez Louzada Barbosa Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE), Faculdade de Educação, Universidade de Brasília (UnB), Brasília, Distrito Federal, Brasil, etienne.baldez@unb.br https://orcid.org/0000-0001-6780-3148
  • Paulo Roberto Queiroz Araujo Universidade de Brasília (UnB), Brasília, Distrito Federal, Brasil, araujo.paulo@aluno.unb.br https://orcid.org/0009-0000-8365-4488

DOI:

https://doi.org/10.5216/revufg.v25.83793

Abstract

The project developed research, teaching, and outreach activities focused on culture and education during the founding of the University of Brasília (UnB), based on the trajectory of Yvonne Jean da Fonseca. A journalist, translator, interpreter, writer, professor, and curator of galleries and exhibitions, Yvonne moved to Brasília in 1962 and, at the invitation of Darcy Ribeiro, began working at UnB, contributing to the organization of its cultural extension programs and closely following the history of the university and the creation of the local educational system. From October to December 2024, we held a study seminar and three workshops for undergraduate and graduate students. Participants worked with historical sources from the period, such as materials from the Yvonne Jean Collection, held by the Public Archive of the Federal District, and created posters on culture and education in the context of the founding of Brasília and UnB. The project strengthened collaboration with the Archive, promoted knowledge about Yvonne Jean and UnB’s history, and fostered research sharing among participants.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Benedetta Bisol, Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE), Faculdade de Educação, Universidade de Brasília (UnB), Brasília, Distrito Federal, Brasil, bisol@unb.br

Professora adjunta do Departamento de Teoria e Fundamentos da Faculdade de Educação da
Universidade de Brasília (UnB). Possui graduação em Filosofia pela Università degli Studi di
Padova (Unipd, Pádua, Itália) e doutorado em Filosofia pela Universidade
Ludwig-Maximilian (LMU Munique, Alemanha). Integrante do grupo de pesquisa Grupo de
Estudos sobre Filosofia da Educação e Formação de Professores (GEFFOP-UnB). Atua na
graduação e na pós-graduação, ministrando disciplinas de Filosofia da Educação, Filosofia
Moderna e Contemporânea, assim como Epistemologia e Pesquisa em Educação. Seus
interesses de pesquisa abrangem teorias e práticas pedagógicas analisadas sob uma perspectiva histórico-filosófica, considerando as implicações estéticas, éticas e políticas da
educação moderna e contemporânea. 

Etienne Baldez Louzada Barbosa, Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE), Faculdade de Educação, Universidade de Brasília (UnB), Brasília, Distrito Federal, Brasil, etienne.baldez@unb.br

Possui graduação em Pedagogia (UFPR), mestrado e doutorado em Educação, pela Universidade Federal do Paraná, na linha de História e Historiografia da Educação. Fez doutorado sanduíche na Universidade de Macerata, Itália, pela CAPES. É Professora Adjunta da Faculdade de Educação da Universidade de Brasília (UnB). Líder do Grupo de Estudos e Pesquisa sobre os Estudos Sociais da Infância (GEPESI/UnB). Integrante do Grupo de Pesquisa em História e Historiografia da Educação da Universidade de Brasília (GRUPHE-UnB) e pesquisadora do Núcleo de Estudos e Pesquisas em Infância e Educação Infantil (NEPIE-UFPR). Atua como coordenadora do Centro de Educação e Memória da Faculdade de Educação (CEDUC/FE), na Universidade de Brasília. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em História da Educação, História da Infância e História da Assistência à Infância. Seus estudos se voltam para os seguintes temas: criança, infância, cultura material escolar, educação infantil, formas de expressão da criança, estudos sociais da infância, estudos comparados, proteção integral e prioridade absoluta da criança nas políticas públicas, socioeducação e avaliação da educação infantil.

Paulo Roberto Queiroz Araujo, Universidade de Brasília (UnB), Brasília, Distrito Federal, Brasil, araujo.paulo@aluno.unb.br

Graduando do Curso de Pedagogia, Faculdade de Educação, UnB, Brasília, Distrito Federal, Brasil

Published

2025-11-05

How to Cite

BISOL, Benedetta; BARBOSA, Etienne Baldez Louzada; ARAUJO, Paulo Roberto Queiroz. FOLLOWING YVONNE’S FOOTSTEPS: Education and culture in Brasília at the time of the foundation of UnB (1962–1965). Revista UFG, Goiânia, v. 25, n. 31, 2025. DOI: 10.5216/revufg.v25.83793. Disponível em: https://revistas.ufg.br/revistaufg/article/view/83793. Acesso em: 5 dec. 2025.

Issue

Section

Artigos