NOVAS TECNOLOGIAS, EDUCAÇÃO BILÍNGUE E LITERATURA SURDA:
Reflexões sobre a contação de histórias surdas online
DOI:
https://doi.org/10.5216/revufg.v25.83545Abstract
A Lei nº 14.191/2021 determinou a inclusão da modalidade de Educação Bilíngue aos estudantes surdos na LDB, indicando o ensino de Libras como a primeira e a língua portuguesa como a segunda língua da comunidade surda. Discutimos as políticas voltadas ao bilinguismo de surdos e a contação de histórias na Literatura Surda indagando: qual o lugar da literatura surda e seu compartilhamento em vídeos do YouTube? Quais as contribuições dos booktubers, a partir da literatura surda para a expansão da Libras enquanto língua minoritária? Realizamos uma pesquisa qualitativa, embasada na análise de dois canais que se debruçam no compartilhamento de vídeos representativos da literatura surda com as histórias: “Cinderela Surda” e “O Patinho Surdo”. Entendemos que a articulação das aprendizagens às práticas sociais dos estudantes e à visualidade contribuem para a formação de sujeitos autônomos, capazes de transformar suas realidades, colaborando com a construção de sentidos às estratégias pedagógicas.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista UFG

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Revista UFG uses the Creative Commons CC-BY (4.0) - Attribution 4.0 International license for open access journals (Open Archives Initiative - OAI) as a basis for transferring rights.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
1) Authors may distribute, remix, adapt and build upon their work, even for commercial purposes, as long as they give UFG proper credit for the original creation. Authors may copy and redistribute the material in any medium or format.
2) Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (e.g., in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, provided that reference is made to the place of publication origin, that is, the electronic address/reference of Revista UFG.
3) The authors of works published in Revista UFG are expressly responsible for their content.
4) All works submitted to Revista UFG that have images, photographs, figures in their body must be accompanied by a term of assignment of copyright of the author, of the participating member of the image and, in the case of children, of the relatives of the exposed children , with their data and signature.
Access the IMAGE USE AUTHORIZATION TERM document here.


