HEALTH AT SCHOOL:

An integrative review of actions related to physical activity in schools partnered with the PSE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/revufg.v25.82392

Keywords:

Health promotion, healthy public policies, physical activity, school

Abstract

Health Promotion (HP) is defined as a strategy to empower the community to act in favor of health in line with intersectoral coordination. In the Brazilian context, institutionalized actions and strategies aim to promote health in the school environment based on intersectoral collaboration between health and education, such as the Health in School Program (PSE). From this, the school and Physical Education become key players in implementing a comprehensive view of the subject. Thus, the objective of this research was to analyze the academic production on the topic of physical activity within the scope of the Health in School Program. A bibliographic search was carried out in the Scielo, Google Scholar, and BNTD databases in September. 326 materials were found, and after applying the inclusion criteria, 10 studies were considered for analysis. The main results found were: low participation of Physical Education teachers in the implementation of the PSE, lack of training of health and education professionals, and lack of adequate infrastructure. Thus, it is concluded that although the PSE is an important policy for promoting health in schools, there are still challenges to be overcome for its effective implementation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Renata Carvalho dos Santos, State University of Goiás (UEG), Goiânia, Goiás, Brazil, renata.carvalho@ueg.br

PhD in Health Sciences from the Federal University of Goiás. Professor of the Physical Education Course at the State University of Goiás.

Stefanne Santos Sousa Nascimento, State University of Goiás (UEG), Goiânia, Goiás, Brazil, stefanne.s.sousa@hotmail.com

Graduated in Physical Education – ESEFFEGO/UEG.

João Henrique Suanno, State University of Goiás (UEG), Goiânia, Goiás, Brazil, suanno@uol.com.br

Pós-Doutor em Educação pela Universidade de Barcelona - UB-ES. Doutor em Educação pela Universidade Católica de Brasília - UCB-DF. Mestre Educação pela Universidad de La Habana-Cuba revalidado pela Pontifícia Universidade Católica de Goiás - PUC-GO. Psicólogo - PUC/GO. Psicopedagogo PUC-GO. PROFESSOR TITULAR da Universidade Estadual de Goiás. Professor Titular do quadro permanente do Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu Interdisciplinar em Educação, Linguagem e Tecnologias - IELT-UEG.Editor Chefe da Revista Plurais - Anápolis-UEG. Revisor do Periódico RBEDU - Revista Brasileira de Educação - Rede Scielo. Membro do conselho editorial da Revista Plurais - Anápolis-UEG. Revisor da Revista de Administração da UEG. Membro do conselho editorial da Revista Rede Internacional de Escolas Criativas - RIEC Brasil. Membro do conselho editorial da Revista Rede Internacional de Escolas Criativas - RIEC UB-Espanha. Membro do conselho editorial da Revista Instituiciones Educativas Creativas - Barcelona-Espanha. Membro da Rede Internacional de Escolas Criativas - RIEC/UB-ES e RIEC-Brasil. Em 2021, recebeu na Espanha o prêmio Docente Creativo pelo compromisso com uma educação transformadora. Líder do Grupo de Pesquisa em Rede Internacional de Escolas Criativas - UFT-TO. Membro do Grupo de Pesquisa Ecologia dos Saberes e Transdisciplinaridade - ECOTRANSD-CNPq, coordenado pela Profa. Dra. Maria Cândida Moraes. Membro e pesquisador colaborador no projeto Docência Transdisciplinar: a complexidade de uma prática a ser construída a partir de cenários e redes de aprendizagem integrada e ecoformadora - CNPq. Membro do Didaktiké - Grupo de Estudos e Pesquisas em Didática e Questões Contemporâneas - FE-UFG-CNPq. Professor, Pesquisador, Palestrante e Conferencista. Investigador sobre Criatividade, Inovação, Escolas Criativas, Ecoformação, Transdisciplinaridade e outros. Autor e coautor de vários capítulos de livros e artigos publicados nacional e internacionalmente.

Published

2025-08-06

How to Cite

SANTOS, Renata Carvalho dos; NASCIMENTO, Stefanne Santos Sousa; SUANNO, João Henrique. HEALTH AT SCHOOL:: An integrative review of actions related to physical activity in schools partnered with the PSE. Revista UFG, Goiânia, v. 25, n. 31, 2025. DOI: 10.5216/revufg.v25.82392. Disponível em: https://revistas.ufg.br/revistaufg/article/view/82392. Acesso em: 5 dec. 2025.

Issue

Section

Dossier Learning in Teaching Processes with Research: Problematizing meta-themes and complex thinking