History learning and teaching in indigenous and non-indigenous educational contexts

Authors

  • Luciana Leite Silva Universidade Federal de Goiás (UFG), Goiânia, Goiás, Brasil

DOI:

https://doi.org/10.5216/racs.v5i0.59530

Keywords:

Intercultural historical learning, Decolonialidade and education (indigenous and non-indigenous)

Abstract

Our purpose is to present and share the main research questions, still in progress, entitled "Possibilities of an intercultural historical learning from the knowledge transited in indigenous and non-indigenous educational contexts".  Gersem Baniwa states that until the adoption of the 1988 Constitution, existed in Brazil an 'education for Indians' that was formulated in the European context and used as a tool in the process of colonization of our continent.  In the last years this situation has been discussed from the claim of the recognition of the existence of epistemologies and millenary pedagogies created and practiced by the native peoples.  These experiences of resumption of school spaces, transforming them into a place of resistance and not of reproduction of the educational model formulated from the Jesuit pedagogical tradition, has served as an inspiration to me to discuss the teaching of history in non-indigenous schools.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BERNAL, Martin. Atenea Negra Barcelona. Las raíces afroasiáticas de la civilización clásica. Volume I: La Invención de la Antigua Grecia, 1785-1985. Traducción castellana de Teófilo de Lozoya. Barcelona, Crítica, 1993.

BOULOS, Guilherme. História, Sociedade e Cidadania. 6º ano. Ed. FTD; Rio de Janeiro: 2015a.

______. História, Sociedade e Cidadania. 7º ano. Ed. FTD; Rio de Janeiro: 2015b.

BRASIL, Lei 11.645 de 10 de março de 2008.

BRASIL, Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Proposta Preliminar. 2015.

GROSFOGUEL, Ramón. Para descolonizar os estudos de economia política e os estudos pós-coloniais: transmodernidade, pensamento de fronteira e colonialidade global. Revista Crítica de Ciências Sociais, 80 | 2008, 115-147.

KRENAK, Ailton. Antes, o mundo não existia In: NOVAES, Adauto (Org.). Tempo e história. São Paulo: Companhia das Letras, 1992.

______. O eterno retorno do reencontro. In: A outra margem do Ocidente. Organização Adauto Novaes. São Paulo: Companhia das Letras, 1999.

LUCIANO, Gersem José dos Santos. O índio brasileiro: o que você precisa saber sobre os povos indígenas no Brasil de hoje. Brasília: MEC/SECAD; LACED/MUSEU NACIONAL. 2006.

MAHER, Terezinha Machado. A Educação do Entorno para a interculturalidade e o plurilinguismo. In: KLEIMAN, A. B.; Cavalcanti, M. C. (Orgs.) Linguística Aplicada: faces e interfaces. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2007, p. 255-270.

MUNDURUKU, Daniel. O caráter educativo do movimento indígena brasileiro (1970-1990). São Paulo: Paulinas, 2012. (Coleção educação em foco. Série educação, história e cultura).

NASCIMENTO, A. M. Português Intercultural: As experiências e Histórias de vida de cada uma: auto-representação e autorias indígnenas. Goiânia: FUNAP/PROLIND 2012.

PLANO POLÍTICO DO CURSO DE EDUCAÇÃO INTERCULTURAL. Núcleo Takinahak?. Universidade Federal de Goiás, 2019.

POTIGUARA, Eliane. A palavra da mulher é sagrada. 29 de setembro de 2007. Disponível em: <http://itaquatiara.blogspot.com/2007/09/eliane-potiguaraa-palavra-da-mulher.html>.

RODRIGUES, Patrícia de Mendonça. A caminhada de Tanyxiwè: uma teoria Javaé da História. Chicago, Illinois. Tese de Doutorado, 2008.

SANTOS, Boaventura de Souza e MENEZES, Maria Paula. (Orgs.) Epistemologias do Sul. Coimbra: Almedina, 2009.

TOBIAS, José Antônio. História das ideias no Brasil. São Paulo: EPU, 1987.

VIVEIROS DE CASTRO, Eduardo. Prefácio. In: KOPENAWA, Davi; ALBERT, Bruce. A queda do céu: palavras de um xamã yanomami. Tradução Beatriz Perrone-Moisés; prefácio de Eduardo Viveiros de Castro. 1ª ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2015.

Published

2020-01-21

How to Cite

SILVA, L. L. History learning and teaching in indigenous and non-indigenous educational contexts. Articulando e Construindo Saberes, Goiânia, v. 5, 2020. DOI: 10.5216/racs.v5i0.59530. Disponível em: https://revistas.ufg.br/racs/article/view/59530. Acesso em: 17 jul. 2024.