A LAICIDADE NO PENSAMENTO DE TRÊS MULHERES DO INÍCIO DO SÉCULO XX: MIRADAS FEMINISTAS SOBRE O TEMA NA AMÉRICA LATINA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/ia.v44i2.56927

Abstract

This article seeks to analyze the debates around the theme of education, State and Church, in the Latin American context, in the first decades of the twentieth century, based on the discourses produced by three intellectuals who fomented a discussion about the secularity of teaching. They are: the Brazilian Maria Lacerda de Moura, the Argentine Carolina Muzilli and the Uruguayan Paulina Luisi. For the development of the analyzes are used sources of authorship of the three intellectuals, produced in different contexts, such as: books, periodicals and communications presented in Congresses of the time. The women chosen were at the forefront of controversial initiatives and national and international repercussions related to the education, insertion and emancipation of women. The text is divided into three parts. Initially, a brief discussion of the documentary corpus and on the theoretical issues that anchor the analyzes. Next, the question of secularity is discussed through the context in which such discussions arose, seeking to understand how the issue of secular teaching was linked to other demands. In the sequence, it was necessary to look at the individual trajectories of the chosen intellectuals in order to reflect on the motivations that led them to spread the discourses in favor of secularity in education.

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Author Biographies

Alexandra Padilha Bueno, UFPR (Capes)

Doutoranda em Educação pela Universidade Federal do Paraná (UFPR), Mestra em Educação pela Universidade Federal do Paraná (UFPR) e Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal do Paraná (UFPR), foi coordenadora de alfabetização do ensino fundamental do Núcleo de anos iniciais da Secretaria da Educação do Município de Araucária (Gestão 2009-2012). É professora da Educação Básica no Município de Araucária, atuando principalmente com turmas do ciclo de alfabetização. Tem experiência nas áreas de Ensino e Educação, com ênfase em Fundamentos da Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: história da educação, história intelectual, educação feminina, imprensa, alfabetização e letramento.

Andrea Bezerra Cordeiro, UFPR

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Paraná na linha de História e Historiografia da Educação (2015). Possui mestrado em Educação pela Universidade Federal do Paraná (2005) e é graduada em Pedagogia pela Universidade Federal do Paraná (2000). Professora Adjunta no Departamento de Planejamento e Administração Escolar do Setor de Educação da Universidade Federal do Paraná. Parecerista ad hoc em periódicos científicos nacionais e internacionais nas áreas de Educação e História. Vice-coordenadora do Projeto de Extensão Memórias e Histórias sobre Educação. Atualmente sua ênfase recai sobre a História da Educação e da Cultura Material na Educação, principalmente nos seguintes temas: arquivos escolares, história do provimento material da escola Primária e Normal no início do século XX, história editorial da literatura infantil, além de estudos acerca da História da Infância na América Latina e dos movimentos pan-americanos em prol da infância.

Published

2019-08-12

How to Cite

BUENO, A. P.; CORDEIRO, A. B. A LAICIDADE NO PENSAMENTO DE TRÊS MULHERES DO INÍCIO DO SÉCULO XX: MIRADAS FEMINISTAS SOBRE O TEMA NA AMÉRICA LATINA. Journal Inter-Ação, Goiânia, v. 44, n. 2, p. 372–389, 2019. DOI: 10.5216/ia.v44i2.56927. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/56927. Acesso em: 21 dec. 2024.