UMA SANTA SAINDO DA PENUMBRA: ANÁLISE DAS NARRATIVAS DE PROFESSORAS DO ENSINO FUNDAMENTAL DA REDE PÚBLICA DE JUAZEIRO DO NORTE (CE) SOBRE A BEATA MARIA DE ARAÚJO
DOI:
https://doi.org/10.5216/ia.v44i3.56917Abstract
A proposta deste trabalho é analisar o lugar da beata Maria de Araújo nas narrativas de professoras do ensino fundamental da rede pública da cidade de Juazeiro do Norte (CE), considerando suas experiências religiosas e práticas pedagógicas relacionadas à disciplina Ensino Religioso. A partir do processo de biografização vivenciado no Círculo Reflexivo Biográfico, utilizando o método da compreensão cênica, foram realizadas análises das narrativas tecidas coletivamente pelas professoras, verificando-se a necessidade de avaliação crítica da disciplina Ensino Religioso, com o reconhecimento da importância histórica da beata Maria de Araújo e do lugar da religião na formação de Juazeiro, bem como a necessidade de problematização, no âmbito escolar, acerca dos processos de invisibilização feminina nos espaços públicos.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Inter-Ação uses the Creative Commons Attribution 4.0 License for Open Access Journals (Open Archives Initiative - OAI) as the basis for the transfer of rights. Open access means making documents available on the Internet free of charge, so that users can read, download, copy, distribute, print, search, or link to the full text of documents, process them for indexing, use them as input data for software programs, or use them for any other lawful purpose, without financial, legal, or technical barriers.
Authors publishing in this journal agree to the following conditions:
1) Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which permits redistribution of the work with attribution and first publication in this journal.
2) Authors are permitted to enter into additional, separate agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., for publication in an institutional repository or as a book chapter), with attribution and first publication in this journal.
3) Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (e.g. in institutional repositories or on their home page) at any time before or during the editorial process, as this may generate productive changes as well as increase the impact and citation of the published work.