Corpo, Gênero e Sexualidade no Cotidiano Escolar: Possíveis olhares
DOI:
https://doi.org/10.5216/ia.v44i1.48980Abstract
A escola é marcada por conflitos e tensões sociais que influenciam o ensino e aprendizagem: inovações tecnológicas, diversidade de comportamentos, novas configurações familiares, diversidade religiosa, cultural e étnica. Nesta perspectiva, percebemos uma temática que emerge como problema em meio a tantas questões: gênero, sexualidade e o modo como a escola se posiciona diante dos discursos e práticas discriminatórias. Assim, esta pesquisa investigou o currículo praticado e sua relação com o gênero e a sexualidade no cotidiano de uma escola pública do município de Barra Mansa-RJ. A metodologia se deu por intermédio dos Estudos do Cotidiano e os instrumentos foram entrevistas semiestruturadas e o caderno de campo. Percebemos que a construção de gênero e sexualidade perpassa por questões sócio-históricas e culturais que busca normalizar comportamentos e atitudes no chão da escola.
Palavras- chave: Gênero. Sexualidade. Cotidiano Escolar. Ensino Fundamental.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Inter-Ação uses the Creative Commons Attribution 4.0 License for Open Access Journals (Open Archives Initiative - OAI) as the basis for the transfer of rights. Open access means making documents available on the Internet free of charge, so that users can read, download, copy, distribute, print, search, or link to the full text of documents, process them for indexing, use them as input data for software programs, or use them for any other lawful purpose, without financial, legal, or technical barriers.
Authors publishing in this journal agree to the following conditions:
1) Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which permits redistribution of the work with attribution and first publication in this journal.
2) Authors are permitted to enter into additional, separate agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., for publication in an institutional repository or as a book chapter), with attribution and first publication in this journal.
3) Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (e.g. in institutional repositories or on their home page) at any time before or during the editorial process, as this may generate productive changes as well as increase the impact and citation of the published work.