Educação Ecológica e a fenomenologia da natureza de Goethe e Steiner na Pedagogia Waldorf: a ExPeriência e estética no desenvolvimento da Percepção Ecológica
DOI:
https://doi.org/10.5216/ia.v33i1.4245Abstract
A fenomenologia da natureza de Goethe é a própria essência do pensamento sistêmico que Rudolf Steiner sistematizou na teoria da Pedagogia Waldorf. Este artigo aborda a aplicação prática da fenomenologia da natureza na experiência estética da sala de aula Waldorf, como objetivo para uma educação e percepção ecológica. A imagem recebe tratamento focal como elemento básico da experiência estética e sua repercussão no desenvolvimento da percepção ecológica infantil. O artigo apresenta o fundamento teórico do fenômeno da vida vegetal baseado na metamorfose das plantas de Goethe e nas concepções de Steiner que estruturam a antroposofia, e sua aplicação prática no segundo ano do ensino fundamental da Pedagogia Waldorf.Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Inter-Ação uses the Creative Commons Attribution 4.0 License for Open Access Journals (Open Archives Initiative - OAI) as the basis for the transfer of rights. Open access means making documents available on the Internet free of charge, so that users can read, download, copy, distribute, print, search, or link to the full text of documents, process them for indexing, use them as input data for software programs, or use them for any other lawful purpose, without financial, legal, or technical barriers.
Authors publishing in this journal agree to the following conditions:
1) Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which permits redistribution of the work with attribution and first publication in this journal.
2) Authors are permitted to enter into additional, separate agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., for publication in an institutional repository or as a book chapter), with attribution and first publication in this journal.
3) Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (e.g. in institutional repositories or on their home page) at any time before or during the editorial process, as this may generate productive changes as well as increase the impact and citation of the published work.