The Didactics of History
an inventory of research trends in Europe and Canada
Keywords:
Didactics of History, Historical Consciousness, Historical LearningAbstract
The term "Didactics of History" is known in Brazil through texts and articles originating from the German investigative approach. For this and other reasons, some researchers do not accept these discussions, as they disagree with the analyses, especially those of Jörn Rüsen, believing that the field is exclusively limited to this Germanic framework and lacks theoretical and thematic diversity. However, this is a misconception. This present article represents an initiative to reflectively relate different research and historical learning experiences in countries such as Germany, France, Spain, Italy, and Canada. We demonstrate that researchers in various locations, while sometimes having overlapping concepts and sometimes distinguishing themselves through local initiatives, approach history education by integrating the frameworks of historical theory, historiography, and education. We highlight concepts such as "thinking historically," "history labs," and the structuring of variations of the notion of "historical consciousness" across multiple contexts. Finally, we emphasize that another common element in these works is the protagonism of students' and teachers' ideas in the collective process of building school historical knowledge.
Downloads
References
ABUD, Kátia. Didática da História: uma contribuição para o debate na Educação histórica. In: SCHMIDT, Maria Auxiliadora; BARCA, Isabel; URBAN, Ana Cláudia (orgs.). Passados Possíveis: a educação histórica em debate. Ijuí: Ed. Unijuí, 2014.
BAROM, Wilian Carlos Cipriani. Os microcampos da didática da História: A teoria da História de Jörn Rüsen, pesquisas acadêmicas e o ensino da história. Revista de Teoria da História, v. 12, n. 2, p. 15-67, 2014.
BERGMANN, Klaus. A História na Reflexão Didática. Revista Brasileira de História. São Paulo, v. 9, n. 19, p. 29-42, set/fev1990.
BORGHI, Beatrice; MONTANARI, Debora. La enseñanza de la historia en Italia, entre pasado, reformas y horizontes futuros, Futuro del Pasado, n.12, 2021, p. 91-121.
BORRIES, Bodo Von. Competência do pensamento histórico, domínio de um panorama histórico ou conhecimento do cânone histórico? Educar em Revista, Curitiba, n.60, p.171-196, abr/jun, 2016.
BURKE, Peter. A Escola dos Annales (1929-1898) – A Revolução francesa da historiografia. 2ª Ed. São Paulo: Editora da UNESP, 2010.;
CAIMI, Flávia. Investigando os caminhos recentes da histórica escolar: tendências e perspectivas de ensino e pesquisa. In: ROCHA, Helenice; MAGALHÃES, Marcelo; GONTIJO, Rebeca (orgs.). O ensino de história em questão: cultura histórica e usos do passado. Rio de Janeiro: FGV Editora, 2015, p.17-36.
CARDOSO, Oldimar. Didática da História. In: FERREIRA, Marieta de Moraes; OLIVEIRA, Margarida Maria Dias de. (orgs.) Dicionário de Ensino de História. Rio de Janeiro: FGV Editora, 2019.
______. Para uma definição de didática da história. Revista Brasileira de História. São Paulo, v. 28, n. 55, p. 153-170, jun.2008.
CERRI, Luis Fernando. Didática da História: uma leitura teórica sobre a História na prática. Revista de História Regional, n.15, v.2, p. 264-278, Inverno, 2010.
CUEVAS, J. P., GONZÁLEZ, X. M. S., FARIÑA, R. P. P., CARBONELL, C. A. T., & MESTRE, J. S. (2011). Didáctica de la Geografía y la Historia, n.82, Ed. Graó, 2011.
DOSSE, François. A História em migalhas: dos Annales à Nova História. Florianópolis: EDUSC, 2003.
FERNÁNDEZ, Antoni Santisteban. La formación en competencias de pensamiento histórico, Clío & Associados, n. 14, p.34-56, 2010.
HEIMBERG, Charles, OPERIOL, Valérie. La didactique de l’histoire. Actions scolaires et apprentissages entre l’intelligibilité du passé et la problématicité du monde et de son devenir. In: Les didactiques em question (s). État des lieux et perspectives pour la recherche et la formation. Bruxelles: De Boeck Supérieur, 2012. p. 78–88.
LALAGÜE-DULAC, Sylvie (et.al). Introducion. In: Didactique et Histoire: des synergies complexes. Rennes: Press Universitaires de Rennes, 2016.
LAUTIER, Nicole; ALLIEU-MARY, Nicole. La Didactique de L’Histoire. Revue Française de Pedagogie, n.162, jan/fev/mars, 2008.
MATTOZZI, Ivo. Il museo nel curricolo di storia: una questione di trasposizione didattica. Educar em Revista, n. 58, p. 69-85, 2015.
______. La didattica laboratoriale nella modularità e nel curricolo di storia. Insegnare storia con le situazioni-problema. Quaderno di CLIO, v. 92, 2004.
______. Un curricolo per la storia: proposte curricolari ed esperienze didattiche per la scuola elementare. Cappelli, 1990.
______. Il museo nel curricolo di storia: una questione di trasposizione didattica. Educar em Revista, n. 58, p. 69-85, 2015.
MIRALLES MARTÍNEZ, P.; MOLINA PUCHE, S.; ORTUÑO MOLINA, J. La importancia de la historiografía en la enseñanza de la historia. Educatio Siglo XXI, Editora GEU, 2011.
MISTURA, Letícia. As matrizes teóricas da aprendizagem histórica no Brasil: um estudo compreensivo, Revista História Hoje, n.9, v.18, p. 77-100, 2020.
MONTEIRO, Ana Maria; RALEJO, Adriana. Cartografias da Pesquisa em Ensino de História. Rio de Janeiro: MAUDX, 2019.
PAIS, José Machado. A consciência histórica e identidade: os jovens portugueses num contexto europeu. Oeiras: Celta: 1999.
PANCIERA, Walter; ZANNINI, Andrea. Didattica della storia: manuale per la formazione degli insegnanti. Le Monnier, 2006.
PÉREZ, Francisco García; FERNÁNDEZ, Nicolás de Alba. La evolución de la didáctica de las ciências sociales en España: trayectoria, problemas y retos. Una mirada a partir de experiências. In: BALBÉ, Maria; MONFORT, Neus González; SANTISTEBAN, Antoni (orgs). Quin professorat, quina ciutadania, quin futur? Els reptes de l’ensenyament de les ciències socials, la geografia i la história. Universitat Autònoma de Barcelona, 2019, p.71-90.
POPA, NAthalie. La conscience historique en didactique de l’histoire au Canada. Canadian Journal of Education / Revue canadienne de l’éducation, n.40, v.1, 2017.
PRATS CUEVAS, Joaquiml. Enseñar Historia: Notas para una didáctica renovadora. Mérida (Badajoz): Junta de Extremadura, Dirección General de Ordenación, Renovación y Centros, 2001.
PUCHE, Sebastián Molina; NAVARRO, MAría Fernández-Rufete. La enseñanza de la historia en España: un largo camino hacia las competencias históricas. Andamio, v.5, n.1,p.153-176, 2018.
RÜSEN, Jörn. Aprendizagem histórica: fundamentos e paradigmas. Curitiba: W.A. Editores, 2012.
______ . Didática da História: passado, presente e perspectivas a partir do caso alemão. In: SCHMIDT, Maria; BARCA, Isabel; MARTINS, Estevão (Org.). Jörn Rüsen e o Ensino de História. Curitiba: Editora UFPR, 2010.
______. Razão histórica. Teoria da história: os fundamentos da ciência histórica. Brasília: Editora da UnB, 2001.
______. Cultura Faz Sentido: orientações entre o ontem e o amanhã. Petrópolis: Vozes, 2014.
SADDI, Rafael. Didática da história na Alemanha e no Brasil: considerações sobre o ambiente de surgimento da Neu Geschichtsdidaktik na Alemanha e os desafios da nova didática da história no brasil. Opsis, Catalão, v.14, n.2, p.133-147, jul/dez, 2014.
SCHMIDT, Maria Auxiliadora; BARCA, Isabel; URBAN, Ana Cláudia (orgs.) Passados possíveis: a educação histórica em debate. Ijuí: Editora UNIJUÍ, 2014.
SEIXAS, Peter; MORTON, Tom. The big six historical thinking concepts. Toronto: Nelson Education, 2012.
______. Theorizing of historical counsciousness. Toronto: University of Toronto Press, 2004.
SERGIO, Marialuisa Lucia. La didattica della storia nella Repubblica federale tedesca. Didattica della storia–Journal of Research and Didactics of History, v. 2, n. 1S, p. 63-74, 2020.
SOUPLET, Catherine. La didactique de l’histoire en France à travers les thèses soutenues dans les années 1990. Étude de trois cas, Revue des sciences de l’éducation, n.47, v.2, 250-269, 2021.
SOUPLET; Catherine. Apprendre en histoire à l'école élémentaire: analyse didactique de l'activité cognitivo-langagière en classe. Tomo 1. Tese de Doutorado em Ciência da Educação (Didática da História). Université Charles de Gaulle - Lille III, 2012.
TUTIAUX-GUILLON, Nicole. O paradoxo francês: cultura histórica significativa e didática da história incerta. Educação e Realidade, Porto Alegre, n.1, p.15-37, 2011.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Declaração de Direito Autoral
Concedo a História Revista o direito de primeira publicação da versão revisada do meu artigo, licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution (que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista).
Afirmo ainda que meu artigo não está sendo submetido a outra publicação e não foi publicado na íntegra em outro periódico e assumo total responsabilidade por sua originalidade, podendo incidir sobre mim eventuais encargos decorrentes de reivindicação, por parte de terceiros, em relação à autoria do mesmo.