Aesthetic agency in an intercultural dialogue

Modesto Brocos y Gomes (1852-1936) and brazilian impressionism

Authors

  • Heloisa Universidade Federal de Goiás, Goiânia, Goiás, Brasil

Keywords:

Modesto Brocos, impressionism, intercultural dialogue

Abstract

Grounded on an understanding of the intercultural dialogue established between European art movements and the Brazilian milieu, this paper examines the role of Compostela-born painter Modesto Brocos y Gomes (1852-1936) in such a process. By focusing on his pictorial and literary oeuvre, it analyses his artistic and professional stance at the beginning of the twentieth century, his relationship with the European painting scene, and the tensions he nurtured regarding orthodoxy and experimentation. Moreover, it delves into some of the principles he endorsed and that lie at the heart of avant-garde movements, such as respect for an artist’s uniqueness and temperament, defense of freedom and subjectivity, and formal traits that include looser brush strokes as well as more suggestive and misshapen landscapes. As an immigrant artist whose agency takes place in between spaces, Brocos y Gomes plays a role that comes forth through cultural negotiations, hence promoting through his work the creation of a Brazilian form of impressionism – a movement that resembles avant-garde trends but retains its own contradictory features. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Heloisa, Universidade Federal de Goiás, Goiânia, Goiás, Brasil

Professora da Universidade Federal de Goiás. Doutora em Educação pela Universidade Júlio de Mesquita. 

References

ALVES, Gonçalo. Notas do “Salon” – Angelina Agostini. A Noite, Rio de Janeiro, 6 set. 1912.

BHABHA, Homi. O local da cultura. Belo Horizonte: Editora UFMG, 1999.

BROCOS, Modesto. Retórica dos Pintores. Rio de Janeiro, T’yp da Indústria do Livro, 1933.

BROCOS, Modesto. A Questão do Ensino de Bellas Artes. Seguido da Crítica sobre a Direção de Bernardelli. Rio de Janeiro, 1915.

CAMPOFIORITO, Quirino. Prefácio. In REIS JÚNIOR, José Maria dos Reis. Belmiro de Almeida. 1858-1935. Rio de Janeiro, Edições Pinakotheke, 1984.p.11-15.

CAPEL, Heloisa. Modesto Brocos: primeiras impressões. Goiânia: Ed. Cegraf/UFG, 2022.

CAPEL, Heloisa S. F. Modesto Brocos (1852-1936) e a Questão do Ensino na Escola Nacional de Belas Artes In: Anais do VI Seminário do Museu Dom João VI - IV Colóquio de Estudos sobre Arte Brasileira. Rio de Janeiro, 2016.

CASTRO-GÓMEZ, Santiago. Ciencias sociales, violencia epistémica y el problema de la 'invención del otro. In: LANDER, E. (Org.) La colonialidad del saber: eurocentrismo y ciencias sociales. Perspectivas Latinoamericanas. Buenos Aires: Clacso, 2005.

CAVALCANTI, A. M. T. O conceito e a função da arte na visão de um pintor brasileiro entre os séculos XIX e XX - uma leitura dos cadernos de notas de Eliseu Visconti (1866-1944). In: I Encontro de História da Arte do Instituto de Filosofia e Ciências Humanas da Universidade Estadual de Campinas, 2005, Campinas. Revisão Historiográfica: o Estado da Questão, 2005.

CESARANO, Ana Irene. Il Risorgimento dei Macchiaioli. Sociologia di un movimento artistico ottocentesco. Bologna: Ed. Youcanprint, 2014.

CRARY, Jonathan. Las técnicas del observador. Visión y modernidad en el siglo xix, Murcia: CENDEAC, 2008.

CONDURU, Roberto; CHILLÓN, Alberto Martín. Arte no Brasil no Século XIX. Rio de Janeiro: Barléu Edições, 2020.

DUSSEL, E. Transmodernidade e interculturalidade: interpretação a partir da filosofa da

libertação. Revista Sociedade e Estado, v. 31, n. 1, p. 51-73, jan./abr. 2016.

EXPOSIÇÃO MODESTO BROCOS (Retrospectiva). Catálogo. Rio de Janeiro. Ministério da Educação e Saúde. Museu Nacional de Belas Artes, Fevereiro, 1952.

GARCEZ, Isabela Meneses. Modesto Brocos e a pintura de paisagem : O caso da Praia de Icaraí (1906) Trabalho de conclusão de curso (Bacharelado em História da Arte). – Guarulhos : Universidade Federal de São Paulo. Escola de Filosofia, Letras e Ciências Humanas. Orientadora: Prof.ª Dr.ª Elaine Cristina Dias. 2022.62p.

MENEGHELLO, Cristina. Sigaud. Operário da Pintura. Revista História (São Paulo). V. 33, n.1, p.27-49, jan-jun.2014. p.27 a 49.

MIGNOLO, Walter. A colonialidade de cabo a rabo: o hemisfério ocidental no horizonte conceitual da modernidade. In: LANDER, E. (Org.). A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais. Perspectivas latino-americanas. Buenos Aires: Clacso, 2005. p. 71-103.

MODESTO BROCOS. Marinero. Ficha Técnica. Museu de Belas Artes da Coruña. Disponível em: https://museobelasartescoruna.xunta.gal/gl/coleccion/obras/marinero

acesso em 05/09/2022.

MODESTO BROCOS. Lavandera. Ficha Técnica. Quiosco Alfonso, 15 Xuño- 5 Julio.

´Impresionistas galegos´. Concello da Coruña. Museu de Belas Artes da Coruña. Disponivel em: http://ceres.mcu.es/pages/Main acesso em 05/09/2022.

Published

2023-08-24

How to Cite

HELOISA. Aesthetic agency in an intercultural dialogue: Modesto Brocos y Gomes (1852-1936) and brazilian impressionism. História Revista, Goiânia, v. 27, n. 2, p. 138–155, 2023. Disponível em: https://revistas.ufg.br/historia/article/view/74549. Acesso em: 27 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê: Estética, Educação E Interculturalidade