Coletivo ação zumbi

a history of (re)existence and inspiration for an anti-racist and decolonial education

Authors

Keywords:

Decoloniality, Zumbi Action, Ethnic-Racial Education.

Abstract

The proposal of the article is to reflect on the historical and political importance of the Collective Zumbi Action, a group that performs multidimensional artistic performances in spaces, formal and non-formal, mainly in the cities of São José and Florianópolis. His actions reveal performances counter-hegemonic memories of Afro-Brazilian origin from the perspective of a people that exists, (re)existe and resist, anchored in an ideas of greater epistemological justice. The collective's action shows an alignment with the assumption of the decoloniality of knowledge and education for ethnic-racial relations, which can contribute to school education in the sow of a pedagogical and anti-racist proposal promoting an exchange of knowledge with the connection between formal education of schools and the non-formal education of black movements. The research is built in dialogue with the members of the collective from the collective's lives and social networks made available to the general public. Theoretically we have dialogued, especially, with black authors with a decolonial and anti-racist perspective.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Elison Antonio Paim, Universidade Federal de Santa Catarina

Possui graduação em História pela Universidade Federal de Santa Maria (1986), mestrado em História pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (1996) e doutorado em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (2005). Professor Adjunto da Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), lotado no Departamento de Metodologia de Ensino (MEN) do Centro de Educação. Vice-coordenador do Mestrado Profissional em Ensino de História. 

Janaina Amorim da Silva, UFSC/Secretaria de Educação de São José - SC

Doutora do Programa de Educação da Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC, bolsista de pesquisa da FUMDES/ UNIEDU. Coordenou o setor de Educação Étnico-Racial e Gênero da Secretaria Municipal de Educação de São José no período de 2007 a 2016, atua como professora de História, desde 1994, com experiência no ensino fundamental, médio e pós-graduação

References

ANTONACCI, Maria Antonieta. Teatros de memória em diáspora: por uma pedagogia performática. REBENTO: REVISTA DAS ARTES DO ESPETÁCULO, v. 6, p. 158-178, 2017.

ANTONI, Edson; PAIM, Elison Antonio; ARAUJO, Helena Maria Marques. Insurgências no Ensino de História: narrativas e saberes decoloniais. In: CESCO, Susana; MAGALHÃES, Aline Montenegro; AGUIAR, Leila Bianchi; ALVES JR, Alexandre G. da Cruz. Ensino de História: reflexões e práticas decoloniais. Porto Alegre: Letra 1, 2021, p. 23-38.

BERNARDINO-COSTA, Joaze, MALDONADO-TORRES, Nelson, GROSFOGUEL, Ramón. (Orgs.). Decolonialidade e pensamento Afrodiaspórico. 2 ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2019.

BONDÍA, Jorge Larrosa. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira de Educação. [online]. 2002. www.scielo.br/j/rbedu/a/Ycc5QDzZKcYVspCNspZVDxC/?format=pdf&lang=pt. (Acesso em 28 de maio de 2021).

BORDA, Orlando Fals. Ante la crisis del país: ideas-acción para el cambio. Bogotá: El Áncora Editores; Panamericana Editorial, 2003.

GOMES, Nilma Lino. O movimento Negro educador: saberes construídos nas lutas por emancipação. Petrópolis: Vozes, 2017.

IROBI, Esiaba. O que eles trouxeram consigo: carnaval e persistência da performance estética africana na Diáspora. Tradução de Victor Souza Martins, Projeto História, n.44, São Paulo: Educ,2012.

LIGIÉRO, Zeca. Corpo a corpo: estudo das performances brasileiras. Rio de Janeiro: Garamond, 2011.

LIGIÉRO, Zeca. Teatro das origens: estudo das performances afro-ameríndias. Rio de Janeiro: Garamond, 2019.

MARTINS, Leda. Performances da Oralitura: Corpo, lugar de memória. IN: Revista Letras, Santa Maria- Volume 30, número 60, 2020.

MIGNOLO, Walter. Desobediência epistémica: Retórica de la modernidade, Lógica de la colonialidade y gramática de la descolonialidad, Buenos Aires: Ediciones Del signo, 2010.

MIRANDA, Claudia, ARAUJO, Helena M. M. Memórias Contra-hegemônicas e Educação para as Relações Étnico-Raciais: práticas coloniais em contextos periféricos. Perspectiva – Revista do Centro de Ciências da Educação. V. 37, nº 2, p. 378-397, abril/junho 2019.

PAIM, Elison Antonio. Para além das leis: o ensino de culturas e histórias africanas, afrodescendentes e indígenas como decolonização do ensino de história. In: MOLINA, Ana Heloisa, FERREIRA, Carlos. (Orgs.) Entre textos e contextos: caminhos do ensino de História. Curitiba: editora CRV, 2016, 556 p.

PAIM, Elison A.; ARAÚJO, Helena M.M. Memórias Outras, Patrimônios Outros e Decolonialidades: Contribuições Teórico-metodológicas para o Estudo de História da África e dos Afrodescendentes e de História dos Indígenas no Brasil. Education policy analysis archives, [S.l.], v. 26, p. 92, july 2018. ISSN 1068-2341. Availableat: <https://epaa.asu.edu/ojs/article/view/3543/2103>. Date accessed: 27 july 2018. doi:http://dx.doi.org/10.14507/epaa.26.3543.

PAIM, Elison Antonio. No Entrecruzar dos fios nasce uma trama de histórias, memórias, patrimônios e identidades. IN: Entrecruzando saberes: Histórias, memórias, patrimônios e identidades. PAIM, Elison A., GUIMARÃES, Maria de Fátima (org.). Jundiaí, SP: Paco Editorial, 2020.

PALERMO, Zulma. Para una pedagogia decolonial. Colección El desprendimiento. Buenos Aires: El signo, 2014.

QUIJANO, Aníbal. Colonialidad del poder y clasificación social. In: CASTROGÓMEZ, S.; GROSFOGUEL, R. (Orgs.). El giro decolonial. Reflexiones para una diversidade epistémica más allá del capitalismo global. Bogotá: Universidad Javeriana-Instituto Pensar, Universidad Central- IESCO, Siglo del Hombre Editores, 2007.

SOUZA, Julianna Rosa de. O teatro negro e as dinâmicas do racismo no campo teatral. São Paulo: Hucitec, 2021.

VERGÈS, Françoise. Um feminismo decolonial. São Paulo: Ubu editora, 2020.

WALSH Catherine; SALAZAR, Juan García. Memoria colectiva, escritura y Estado. Prácticas pedagógicas de existencia afroecuatoriana. Cuadernos de literatura, [S. l.], v. XIX, n. 38, p. 79- 98, jul./dez. 2015. Disponível em: https://bit.ly/2VCGjUL. Acesso em: 20 dez. 2021.

WALSH, Catherine (ed.). Pedagogías decoloniales: prácticas insurgentes de resistir, (re)existir y (re)vivir. Tomo II. Quito: Ediciones Abya-Yala, 2017.

WALSH, C., OLIVEIRA, L. F., & CANDAU, V. M. (2018). Colonialidade e pedagogia decolonial: Para pensar uma educação outra. Arquivos Analíticos de Políticas Educativas, Volume 26, Número 83, 2015.

Published

2023-08-24

How to Cite

PAIM, E. A.; AMORIM DA SILVA, J. Coletivo ação zumbi : a history of (re)existence and inspiration for an anti-racist and decolonial education. História Revista, Goiânia, v. 27, n. 2, p. 88–104, 2023. Disponível em: https://revistas.ufg.br/historia/article/view/74454. Acesso em: 12 may. 2024.

Issue

Section

Dossiê: Estética, Educação E Interculturalidade