On colonialities, traditional thinking and school curriculum

Authors

  • Helena Maria Marques Araújo Universidade Estadual do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro.
  • Arthur José Baptista Colégio Pedro II

Keywords:

Decolonialidades, Arkhe, Cultura afrodiaspórica

Abstract

This article is related to professional master's research in the area of ​​formation of History teachers at PROFHISTÓRIA. School curricula still suffer from the coloniality of knowledge when they present a eurocentric curricular and epistemological matrix. Several reflections on the meanings of History permeate the construction of school curricula and the production of absences of memories and histories of subordinate groups. We analyze which diasporic knowledge the epistemologies of traditional cultures make available for dialogue with western epistemologies. How to deal with Afro-Brazilian and African History and Culture without understanding how African cosmoperception is processed in Brazil? Sodré (1988) proposes a key to understanding using the Greek term Arkhé to characterize cultures that, like the Afro-Diasporic, are based on the experience, centrality and recognition of ancestry.

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Author Biographies

Helena Maria Marques Araújo, Universidade Estadual do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro.

Doutorado em Ciências Humanas - Educação pela PUC-Rio (2012), Pós-doutora pela Escola de Educação da UNIRIO (2018). É Procientista UERJ e Professora Associada de História do CAp /UERJ, assim como da disciplina de Estágio Supervisionado de História no Departamento de História da UERJ. Membro do corpo docente do Programa de Pós-graduação Mestrado Profissional de Ensino de História - PROFHISTÓRIA/ UERJ.

Arthur José Baptista, Colégio Pedro II

Mestre em ensino de História pela UERJ (2021). É professor do Departamento de História do Colégio Pedro II desde 1995. Atua como pesquisador ligado ao Núcleo de Estudos Afro-Brasileiros e indígenas do Colégio Pedro II (NEABI/CPII). É professor do Programa de pós graduação lato senso em ensino de história da África do PROPGPEC-Pedro II. É professor de História Antiga e Contemporânea da África no programa de Licenciaturas integradas em Humanidades do Colégio Pedro II. É professor do Programa de Pós graduação em educação para as relações raciais no ensino básico (EREREBA/ PROPGPEC-Pedro II) É membro do grupo de pesquisa Laboratório de Ensino de História (LEh) CAp/ UERJ, do(a) Universidade do Estado do Rio de Janeiro. 

References

Referências

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Published

2023-08-24

How to Cite

MARQUES ARAÚJO, H. M.; BAPTISTA, A. J. On colonialities, traditional thinking and school curriculum. História Revista, Goiânia, v. 27, n. 2, p. 72–87, 2023. Disponível em: https://revistas.ufg.br/historia/article/view/74449. Acesso em: 27 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê: Estética, Educação E Interculturalidade