Education, work and citizenship at the beginning of the 20th century
the Popular University of Piracicaba (1910-1921)
DOI:
https://doi.org/10.5216/hr.v27i1.74231Keywords:
Educação Popular, Universidade Popular de Piracicaba, Formação do TrabalhadorAbstract
Piracicaba, in the interior of São Paulo, was the place of a unique popular education experience, in Brazil - distinct from a similar institution named Popular University from the Free Educacion of Rio de Janeiro (1904). The Popular Univesrsity of Piracicaba, inspired by positivist and republican values, had as its initial proposal the popularization of the sciences and the arts. It was a confraternity of the local intellectual elite. Our objective, in this paper, will be to investigate the strategies that gave rise to the creation of this institution. We will try, within the limits imposed here, to understand why its constitutive traits are so distant from the previous experience, considering that the two institutions have a common origin. Based on the analysis of documents from the institution and the periodical press it was possible to perceive the ways in which she remained active for just over 10 years offering physical, scientific and cultural training to the working population under the observation of local intellectuals.
Downloads
References
A PROVÍNCIA DE SÃO PAULO. Edição publicada em 20 de outubro de 1875, p. 2.
CARVALHO, Marta Maria Chagas de ; BARREIRA, Luís Carlos ; NERY, Ana Clara B. Antonio Firmino de Proença na imprensa de educação e ensino. In: Marcia de Paula Gregorio Razzini. (Org.). Antonio Firmino de Proença: professor, formador, autor. 1ed.São Paulo: Porto de Idéias, 2010, v. 1, p. 61-80.
CASTRO, Rosane Michelli. João Lourenço Rodrigues (1869-1954): uma autoridade na esfera da instrução pública e intelecual paulista. In: Lis Angelis Padilha de Menezes. (Org.). Educadores paulistas: histórias de vida e ações no âmbito educacional. Campinas, SP: Editora Autores Associados, 2022, p. 131-140.
CORTESÃO, Jaime. (1912b, novembro). As universidades populares I: sua missão e necessidade em Portugal. A Vida Portuguesa. Disponível em: http://ric.slhi.pt/A_Vida_Portuguesa/visualizador?id=10072.001.003&pag=3. Acesso 20/09/2022.
DEHERME, Georges. Les universités populaires en France. La Coopération des Idées. n. 39, avril 1899, p. 33-36. Disponível em: https://georgesdeherme.fr/fileadmin/site/Periodiques/Cooperation__La__des_idees_1896-1900/18990400__n__39__avril_1899.pdf. Acesso, 29/09/2022.
FOLHETO DE PROPAGANDA: Inauguração da Universidade Popular de Piracicaba. São Paulo: Typographia Brazil de Rothschild & Cia, 1910.
GAZETA DE PIRACICABA. Edição publicada em 19 de agosto de 1910, p. 1 e 2.
GHIRALDELI JR, Paulo. Educação e Movimento operário no Brasil. São Paulo: Cortez, 1987.
GILIOLI, Renato de S Porto. ‘ILIOLI, Renato de Sousa P a pedagogia do canto orfeorto. BrasilemPeriodiques/Cooperation__La__des_idees_1896-1900/18990400__n__39__avril_1899.pdftuição Faculdade Educação. Universidade de São Paulo, 2003.
GODOY, Joaquim Floriano de. A província de S. Paulo: trabalho estatístico, histórico e noticioso. São Paulo: Imprensa Oficial do Estado de São Paulo: FUNDAP, 2007.
HONORATO, Tony. Honorato Faustino de Oliveira (1867-1948): uma trajetória educacional no interior. In: Lis Angelis Padilha de Menezes. (Org.). Educadores paulistas: histórias de vida e ações no âmbito educacional. Campinas, SP: Editora Autores Associados, 2022, p. 73-84.
JORNAL DE PIRACICABA. Universidade Popular – convite. Edição publicada em 2 de setembro de 1910a, p. 02.
JORNAL DE PIRACICABA. Universidade Popular. Edição publicada em 10 de setembro de 1910b, p. 01.
JORNAL DE PIRACICABA. Universidade Popular. Edição publicada em 23 de dezembro de 1910, p. 01.
JORNAL DE PIRACICABA. Conferencia Von Iehring: Devastação de Mattas. Edição publicada em 30 de dezembro de 1910, p. 01.
LABOY, Roberto Gutiérrez. A filosofia educativa de Eugenio María de Hostos. Revista Brasileira de. Educação. vol.16, n.46, p. 51-67, 2011.
LAMELA, Eduardo Carracelas. Da instrução dos trabalhadores populares à revolução social: a formação da Universidade Popular de Ensino Livre no Rio de Janeiro em 1904. 2012, 183 f. Dissertação (Mestrado em História) Universidade Federal Fluminense, Instituto de Ciências Humanas e Filosofia, Departamento de História, Rio de Janeiro, 2012.
MERCIER, Lucien. La educación popular a través de la universidad popular em la Francia del siglo XX. Salamanca: Revista Interuniversitaria, n. 20, p. 117-135, 2001.
NEME, Mario. História da fundação de Piracicaba. Piracicaba: IHGP, 1974.
NERY, Ana C B; VIEIRA, Cesar R. A. Popular University of Piracicaba: a proposal of popular education. In: International Standing Conference for the History of Education 37, 2015. v. 1. p. 261-262.
PERECIN, Marly T G. Os passos do saber: a Escola Agrícola Prática Luiz de Queiroz. São Paulo: EDUSP, 2004.
PINTASSILGO, Joaquim. O debate sobre as universidades populares na imprensa portuguesa de educação e ensino. O exemplo de “A Vida Portuguesa” – 1912-1915. Revista HISTEDBR On-line, 24, 2006, p. 93-101. Disponível em: http://www.histedbr.fae.unicamp.br/revis.html
PINTASSILGO, Joaquim. As universidades populares nas primeiras décadas do século XX em Portugal – o exemplo da Academia de Estudos Livres. CARVALHO, M.M.C. de; PINTASSILGO, Joaquim. (orgs). Modelos Culturais, Saberes Pedagógicos, Instituições Educacionais. São Paulo: EDUSP, 2011, p. 215-43.
VALENTE, S.M.P. O movimento anarquista no Brasil. Semina, Londrina, 15(3), set.1994, p.260-9.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Declaração de Direito Autoral
Concedo a História Revista o direito de primeira publicação da versão revisada do meu artigo, licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution (que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista).
Afirmo ainda que meu artigo não está sendo submetido a outra publicação e não foi publicado na íntegra em outro periódico e assumo total responsabilidade por sua originalidade, podendo incidir sobre mim eventuais encargos decorrentes de reivindicação, por parte de terceiros, em relação à autoria do mesmo.