Recalling Traumas and Forgotten Memories of Political Defeat

Representations of the French Revolution of 1848 in Baudelaire's The Swan

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/hr.v26i2.68281

Abstract

The bloody episodes of 1848 are an open wound in French history. Like any event with an air of civil war, it is extremely difficult to deal with the subject. Hence, we can think of the great repression that silences this revolutionary episode. In the immediate aftermath of the event, books and publications were banned from commenting on the murders. But worse than this kind of censorship is self-censorship and its slow process of collective forgetting. We will understand that it is the revolution and its sad unfolding from the central theme of Baudelaire's The Swan. In this poem, it is possible to follow the aesthetic options of the poet who fell into the Latin tradition and also knows how to apprehend the harshest modernity. The Swan is an allegorical meditation on Virgil and Andromache about the transformations of Paris and the degradations of the human condition in suburban areas. The reference to Antiquity justifies the role of this poem as a paradigm of religion between ancient and modern times and endows the whole with an insoluble tension that may be its deep significance.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Marcos Antonio de Menezes, Universidade Federal de Jataí, Jataí, Goiás, Brasil, pitymenezes.ufg@gmail.com

Doutorado em História pela Universidade Federal do Paraná - UFPR (2004). Estágio Pós-doutoral pela Universidade Federal de Minas Gerias - UFMG (2016). É professor associado da Universidade Federal de Jataí, atuando no Programa de Pós-Graduação em História (Mestrado e Doutorado) da Universidade Federal de Goiás (UFG)  em Goiânia desde 2005. 

References

BARBOSA, João Alexandre. As Ilusões da Modernidade. São Paulo: Perspectiva, 1986.

BAUDELAIRE, Charles. As Flores do Mal. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1985.

BAUDELAIRE, Charles. A modernidade de Baudelaire. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1988.

BENEVOLO, Leonardo. História da arquitetura moderna. São Paulo: Perspectiva, 1976.

BENJAMIN, Walter. Charles Baudelaire: um lírico no auge do capitalismo. 3. ed. Obras escolhidas. v. III. São Paulo: Brasiliense, 1994.

BLOOM, Harold. Os 100 autores mais criativos da história da literatura. Rio de Janeiro: Objetiva, 2003, p. 488.

CARPEAUX, Otto Maria. História da Literatura Ocidental. Vol. V. Rio de Janeiro. Edições O Cruzeiro, 1959.

JUnqueira, Ivan. A Arte de Baudelaire. In: Baudelaire, Charles. As Flores do Mal. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1985.

JUNQUEIRA, Ivan. Baudelaire, Eliot, Dylan Thomas: três visões da modernidade. Rio de Janeiro: Record, 2000.

KOTHE, Flávio René. Walter Benjamin. Sociologia. São Paulo: Ática, 1991.

MAROUCK, Victor. Junho de 1848. Paris: Spartacus, 1998.

OEHLER, Dolf. Art Névrose: análise sócio-psicologica do fracasso da revolução em Flaubert e Baudelaire. Novos Estudos CEBRAP. São Paulo, 1992, n. 32, p. 105-106.

OEHLER, Dolf. O Velho Mundo Desce aos Infernos: auto-análise da modernidade após o trauma de julho de 1848 em Paris. São Paulo: Companhia das Letas, 1999.

OEHLER, Dolf. Quadros Parisienses (1830-1848). Estética antibusguesa em Baudelaire, Daumier e Heine. São Paulo: Companhia das Letas, 1997.

ROUANET, Sérgio Paulo. As razões do iluminismo. São Paulo: Companhia das Letras, 1987.

SARTRE, Jean-Paul. Baudelaire. Buenos Aires: Losada, 1949.

TROYAT, Henri. Baudelaire. São Paulo: Scritta, 1995.

Published

2021-11-04

How to Cite

MENEZES, M. A. de . Recalling Traumas and Forgotten Memories of Political Defeat: Representations of the French Revolution of 1848 in Baudelaire’s The Swan. História Revista, Goiânia, v. 26, n. 2, p. 198–217, 2021. DOI: 10.5216/hr.v26i2.68281. Disponível em: https://revistas.ufg.br/historia/article/view/68281. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê "Cultura e barbárie: o mundo em tempos extremos"