Being a teacher at a Federal Technical School in Pará during the Civil-Military Dictatorship

history of life and teaching identity

Authors

  • Natália Conceição Silva Barros Cavalcanti Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará (IFPA), Belém, Pará, Brasil, natibarros1@yahoo.com.br
  • Gustavo Barbosa Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais (CEFET-MG), Curvelo, Minas Gerais, Brasil, gustavoufop@yahoo.com.br

DOI:

https://doi.org/10.5216/hr.v25i2.64308

Abstract

The article goes through one of the interviews carried out by the Research team "Being a Teacher at a Federal Technical School during the Civil-Military Dictatorship: history of life and teaching identity (ETFPA 1968-1985)", developed between 2018 and 2019 at the Federal Institute of Education Science and Technology of Pará. We trace through reports that can allow the understanding of different elements about teaching in the EFA of the 70s, the construction and development of the teaching career and of the political and social relations woven within a centennial institution, focused on training When linked to the Oral Life History paradigms, the research provides a different, qualitative and holistic look at teaching at a Federal Technical School. The approach consists in perceiving “being a teacher” in your totality, articulating the life story to teacher education.

Key-words: Professional and Technological Education; Teaching; Oral History.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Natália Conceição Silva Barros Cavalcanti, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará (IFPA), Belém, Pará, Brasil, natibarros1@yahoo.com.br

Doutora em História pela Universidade Federal de Pernambuco- UFPE. Docente do PROFEPT- Mestrado Profissional em Educação Profissional e Tecnológica e da Licenciatura em História do Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia do Pará. No presente momento, suas investigações investem em temas  circunscritos empiricamente ao Ensino Médio Integrado, tais como Juventude, Sexualidades e mundo do trabalho; Epistemologia Feminista, Formação Docente e Ensino de História; Memória e Organização da EPT;

Gustavo Barbosa, Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais (CEFET-MG), Curvelo, Minas Gerais, Brasil, gustavoufop@yahoo.com.br

Professor EBTT do Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais (CEFET-MG). Possui graduação em História pela Universidade Federal de Ouro Preto (2006), mestrado (2010) e doutorado (2015) em História Social da Cultura na Universidade Federal de Minas Gerais. Desenvolve atividades como professor na área de História e Educação. Atua como pesquisador na área de "História das Instituições Escolares"; "História da Educação Profissional" e "História Oral".

Published

2020-10-20

How to Cite

BARROS CAVALCANTI, N. C. S.; BARBOSA, G. Being a teacher at a Federal Technical School in Pará during the Civil-Military Dictatorship: history of life and teaching identity. História Revista, Goiânia, v. 25, n. 2, p. 162–183, 2020. DOI: 10.5216/hr.v25i2.64308. Disponível em: https://revistas.ufg.br/historia/article/view/64308. Acesso em: 17 jul. 2024.