Professional and Technical Education in France and Brazil

cross histories

Authors

  • Olivia Morais de Medeiros Neta Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN), Natal, Rio Grande do Norte, Brasil, olivianeta@gmail.com
  • Avelino Aldo de Lima Neto Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte (IFRN), Canguaretama, Rio Grande do Norte, Brasil, avelino.lima@ifrn.edu.br https://orcid.org/0000-0003-4810-8742
  • Julie Thomas Université Jean Monnet (UJM), Saint Étienne, França, julie.thomas@univ-st-etienne.fr https://orcid.org/0000-0003-1718-4144

DOI:

https://doi.org/10.5216/hr.v25i2.64183

Abstract

This text aims to compare, in a historical sense, the conceptions and the organization of Professional Education in France and Brazil since the 19th century. To this end, we have adopted the cross history approach in the sense of Werner and Zimmermann (2003). We have carried out bibliographical and documental research looking at the milestones of legislation and policy in this field in both countries. In the bibliographical research we dialogued with the following authors: Bodé (1995), Bodé e Rico Gómes (2014), Brucy (2005), Brucy e Troger (2000), Grignon (1989), Lembré (2016), Léon (1968), Tanguy (2000, 2013), Troger e Pelpel (1993), for the discussion about France; and the authors Fonseca (1961), Ciavatta (2009), Cunha (2005a; 2005b; 2005c), Manfredi (2002) and Santos (2011) to think about Professional Education in Brazil. By comparison, we concluded that in both countries, an educational duality is revealed in the documentary evidence brought to light by us. On the one hand, the defenders of the unilaterality of technical formation directed toward the exclusive attention to the needs of the labor market. On the other, the idea of “integral formation”, capable of preparing an autonomous subject for the world of work, aware of his rights and his duties, builder of full citizenship.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Avelino Aldo de Lima Neto, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte (IFRN), Canguaretama, Rio Grande do Norte, Brasil, avelino.lima@ifrn.edu.br

Doutor em Educação pela Université Paul Valéry - Montpellier III e pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte, mestre em Filosofia pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte e licenciado em Filosofia pelo Instituto Salesiano de Filosofia. Professor do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte e dos Programas de Pós-Graduação em Educação Profissional (PPGEP/IFRN) e em Educação (PPGED/UFRN). Pesquisador do Observatório da Diversidade (IFRN/CNPq). Interessa-se pelos fundamentos filosóficos da educação, sobretudo a partir das obras de Merleau-Ponty e de Michel Foucault. Atualmente, coordena o projeto "Corpo, gênero e sexualidade na Educação Profissional: cenários epistemológicos e subjetivos", financiado pelo edital universal do CNPq, no interior do qual orienta pesquisas de Iniciação Científica e mestrado. No presente momento, suas investigações investem em temas que dialoguem com esse projeto mais amplo e que se circunscrevem empiricamente ao Ensino Médio Integrado, tais como epistemologia da Educação Profissional e das Ciências Humanas; Corpo, gênero e sexualidade nas práticas pedagógicas e na formação de professores da Educação Profissional; bases filosóficas da Educação Profissional; linguagens artísticas como mobilizadores da formação humana integral na Educação Profissional.

Julie Thomas, Université Jean Monnet (UJM), Saint Étienne, França, julie.thomas@univ-st-etienne.fr

 Professora em Université Jean Monnet – Saint Étienne/França, Centre Max Weber – UMR 5283. Investiga sobre corpo e práticas sociais em situações marginais, singularidades escolhidas ou sofridas.

Published

2020-10-20

How to Cite

MEDEIROS NETA, O. M. de; LIMA NETO, A. A. de .; THOMAS, J. . Professional and Technical Education in France and Brazil: cross histories. História Revista, Goiânia, v. 25, n. 2, p. 7–30, 2020. DOI: 10.5216/hr.v25i2.64183. Disponível em: https://revistas.ufg.br/historia/article/view/64183. Acesso em: 21 nov. 2024.