Gender, Sexuality and Sex Education

notes on a rising epistemological field

Authors

  • Francinaide de Lima Silva Nascimento Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte, Campus João Câmara (IFRN- João Câmara), João Câmara, Rio Grande do Norte, Brasil, francinaidesilva@gmail.com https://orcid.org/0000-0002-9091-8055
  • Andrezza Nascimento Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte (IFRN), Natal, Rio Grande do Norte, Brasil, andrezza.tavares@ifrn.edu.br

DOI:

https://doi.org/10.5216/hr.v25i2.64162

Abstract

Abstract
This work deals with an analysis of the relationship between Gender, Sexuality and Sex Education as founding categories of a rising epistemological field. Thus, the research considered a theoretical works undertaken by Bergamo and Bernardes (2006), Bourdieu (2001), Ciavatta (1995) and Saviani (2007). Data for analysis was retrieved from public repositories regarding these subjects in Brazil. The research data and corpora was analyzed by means of bibliometric parameters and processed by Free Iramuteq Software. Corpora consisted of 821 scholarly works such as Dissertations and Thesis that were organized and interpreted. It is necessary to point out that between Gender, Sexuality and Sex Education are a rising epistemological field, with accompanying increasing intellectual production in various scientiffic hues, whose highlighted interlocutors are Foucault (1999), Scott (1990), Louro (1995; 1997) and Butler (1999). It also seen that there is an increase in the interest of researchers to historicize, reinforce its boundaries as well as to reflect on all the different perspectives, tensions and efforts aiming the consolidation in its various academic fields.

Keyword: History, Epistemology, Academic Field.
Gender, Sexuality, Sex Education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Francinaide de Lima Silva Nascimento, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte, Campus João Câmara (IFRN- João Câmara), João Câmara, Rio Grande do Norte, Brasil, francinaidesilva@gmail.com

Professora do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte, Campus João Câmara (IFRN - João Câmara), e do Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional pela mesma instituição (PPGEP-IFRN). Doutora pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Norte-UFRN, com Estágio Doutoral no Exterior/CAPES na Universidade de Lisboa.

Andrezza Nascimento, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte (IFRN), Natal, Rio Grande do Norte, Brasil, andrezza.tavares@ifrn.edu.br

Pós-Doutorado na Universidade do Minho em Portugal. Doutorado e Mestrado em Ciências da Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). Pedagoga, Psicopedagoga e Jornalista pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). Professora do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte (IFRN)

Published

2020-12-07

How to Cite

NASCIMENTO, F. de L. S.; NASCIMENTO, A. Gender, Sexuality and Sex Education: notes on a rising epistemological field. História Revista, Goiânia, v. 25, n. 2, p. 267–290, 2020. DOI: 10.5216/hr.v25i2.64162. Disponível em: https://revistas.ufg.br/historia/article/view/64162. Acesso em: 17 jul. 2024.