Teaching history and spreading stereotypes
the janissaries of the great turk as viewed by 19th century textbooks
DOI:
https://doi.org/10.5216/hr.v25i1.44944Abstract
An analysis of the presence of Janissaries, the Ottoman Empire’s slave-soldiers, in some history textbooks used at European and American schools during the nineteenth century shows some interesting nexus between political values, moral beliefs, stereotypes, and the writing/teaching of history of Eastern peoples. The article explores briefly some of these nexus, mainly, how the authors connected their exposition of Janissaries life with (a) the cult of Western Christian idealized family model; (b) the image of Eastern governments as Despotisms; (c) the valorization of patriotism and national loyalty.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Declaração de Direito Autoral
Concedo a História Revista o direito de primeira publicação da versão revisada do meu artigo, licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution (que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista).
Afirmo ainda que meu artigo não está sendo submetido a outra publicação e não foi publicado na íntegra em outro periódico e assumo total responsabilidade por sua originalidade, podendo incidir sobre mim eventuais encargos decorrentes de reivindicação, por parte de terceiros, em relação à autoria do mesmo.