The ageing of the physical education teacher and his professional practice: meanings attributed to body and health

Authors

  • Alan Camargo Silva Núcleo de Estudos Sociocorporais e Pedagógicos em Educação Física e Esportes - Escola de Educação Física e Desportos da Universidade Federal do Rio de Janeiro (NESPEFE/ EEFD-UFRJ)
  • Alexandre Palma Programa de Pós-graduação Stricto Sensu em Educação Física da Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ).
  • Sílvia Maria Agatti Lüdorf Núcleo de Estudos Sociocorporais e Pedagógicos em Educação Física e Esportes - Escola de Educação Física e Desportos da Universidade Federal do Rio de Janeiro (NESPEFE/ EEFD-UFRJ)

DOI:

https://doi.org/10.5216/rpp.v16i3.19296

Keywords:

Aging. Physical Education. Body. Health.

Abstract

The physical education teacher’s conceptions of body and health are no longer homogeneous during the career. This study aims to analyze and to discuss the meanings attributed to body and health in the relations between aging as a physical education teacher and his professional practice. Data were collected by using 22 semi-structured interviews with physical education teachers who used to work in schools and gyms. In the gym, the professional practice used to be linked to aesthetics and nowadays is directed to health and wellness. Concerning the professional practice in schools, the social aspect overlapped the health discussion, probably considering the change of student’s profile along the years.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Alan Camargo Silva, Núcleo de Estudos Sociocorporais e Pedagógicos em Educação Física e Esportes - Escola de Educação Física e Desportos da Universidade Federal do Rio de Janeiro (NESPEFE/ EEFD-UFRJ)

Mestre em Educação Física pela Escola de Educação Física e Desportos da Universidade Federal do Rio de Janeiro (EEFD/UFRJ). Membro do Núcleo de Estudos Sociocorporais e Pedagógicos em Educação Física e Esportes (NESPEFE/ EEFD-UFRJ).

Alexandre Palma, Programa de Pós-graduação Stricto Sensu em Educação Física da Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ).

Doutor em Saúde Pública pela Escola Nacional de Saúde Pública (Ensp)/Fundação Oswaldo Cruz (Fiocruz). Professor Adjunto do Programa de Pós-graduação Stricto Sensu (Mestrado em Educação Física) e do curso de graduação em Educação Física da Escola de Educação Física e Desportos da Universidade Federal do Rio de Janeiro (EEFD/UFRJ).

Sílvia Maria Agatti Lüdorf, Núcleo de Estudos Sociocorporais e Pedagógicos em Educação Física e Esportes - Escola de Educação Física e Desportos da Universidade Federal do Rio de Janeiro (NESPEFE/ EEFD-UFRJ)

Doutora em Educação pela Faculdade de Educação da Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Professora Adjunta do Programa de Pós-graduação Stricto Sensu (Mestrado em Educação Física) e do curso de graduação em Educação Física da Escola de Educação Física e Desportos da Universidade Federal do Rio de Janeiro (EEFD/UFRJ). Coordenadora do Núcleo de Estudos Sociocorporais e Pedagógicos em Educação Física e Esportes (NESPEFE – EEFD/UFRJ).

Published

2013-09-30

How to Cite

SILVA, Alan Camargo; PALMA, Alexandre; LÜDORF, Sílvia Maria Agatti. The ageing of the physical education teacher and his professional practice: meanings attributed to body and health. Pensar a Prática, Goiânia, v. 16, n. 3, 2013. DOI: 10.5216/rpp.v16i3.19296. Disponível em: https://revistas.ufg.br/fef/article/view/19296. Acesso em: 5 dec. 2025.

Issue

Section

Artigos Originais