MEMORIES OF THE INFANCIES: IN THE TRIAL OF FORMATION OF THE EDUCATORS.

Authors

  • Márcio Xavier Bonorino Figueiredo Universidade Federal de Pelotas - Pelotas, Brasil.
  • Luiz Carlos Rigo Escola superior de EducaçãoFísica

DOI:

https://doi.org/10.5216/rpp.v11i3.3540

Keywords:

Infancies, Memoirs and Memories, Teacher Education, Educators.

Abstract

This article was born of the memoirs and paths opened as a result of reflections made during a teacher education program for child educators. The work with memoirs led to the production of stories, experiences and other forms of daily actions at school. The aim of this work was to allow in-service educators to systematically reflect on their childhood memories in order to bring them closer to the childhood memories that are a part of their classrooms. As a methodological path we used speech fragments from the educators themselves, field journal observations, writings on their childhood memories, games and toys as school records  that have been kept in the memory chests of time and of the dreamed school. We remembered our school things and opened old chests to pick up multicolored rags of many shapes, full of childhood meanings. As these memories were relived and brought to center stage, we were able to weave enchantment back into the educators lives. Through this process, we were able to network the educators’ childhood memories to the childhood experiences of their present-day pupils.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Márcio Xavier Bonorino Figueiredo, Universidade Federal de Pelotas - Pelotas, Brasil.

Doutor em Educação - Atua na Escola de Educação Física da UFPEL e na Faculdade de Educação Lider do Grupo de Pesquisa Cultura, Infância e Educação Infantil. Departamento de Desportos e de Educação.Coordena Curso de Especialização Educação Infantil. Orienta no Mestrado em Educação Física na linha de pesquisa - Educação Física, escola e sociedade.

Luiz Carlos Rigo, Escola superior de EducaçãoFísica

Possui graduação em Licenciatura Em Educação Física pela Universidade Federal de Santa Maria (1987), mestrado em Ciência do Movimento Humano pela Universidade Federal de Santa Maria (1993) e doutorado em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (2001). Atualmente é professor adjunto da Universidade Federal de Pelotas no curso de graduação, especialização e no Mestrado. Também é Tutor do Grupo PET da ESEF/UFPel. Tem experiência na área de Educação e na área de Estudos Culturais em Educação Física com ênfase em Futebol, atuando principalmente nos seguintes temas: futebol, esporte, memória, epistemologia, educação e cultura.

Published

2008-12-04

How to Cite

BONORINO FIGUEIREDO, M. X.; RIGO, L. C. MEMORIES OF THE INFANCIES: IN THE TRIAL OF FORMATION OF THE EDUCATORS. Pensar a Prática, Goiânia, v. 11, n. 3, p. 261, 2008. DOI: 10.5216/rpp.v11i3.3540. Disponível em: https://revistas.ufg.br/fef/article/view/3540. Acesso em: 4 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos Originais