“ONE SWALLOW DOES NOT MAKER A SUMMER”: THE INTEGRATION OF THE PHYSICAL EDUCATOR IN THE SOCIAL SUPPORT NETWORK OF CHILDREN AND ADOLESCENTS IN A SOCIAL VULNERABILITY SITUATION: DISCUSSIONS FROM A CONTINUING EDUCATION COURSE

Authors

  • Heliana Castro Alves Universidade Federal do Triângulo Mineiro
  • Aline Dessupoio Chaves Universidade Federal do Triângulo Mineiro
  • Daniela Tavares Gontijo Universidade Federal do Triângulo Mineiro

DOI:

https://doi.org/10.5216/rpp.v15i2.12772

Keywords:

vulnerabilidade social, Educação Física

Abstract

The aim of this article is to describe and analyze the discussed and observed contents from a training course directed to physical educators of social program. The data were collected during the course from a logbook and a focus group during the course.  It is concluded that the themes related to social vulnerability must be taken into consideration in the process of reformulation of the proposal of the basic and continuing formation to physical educators professionals or exercise of their professional practice, allowing the understanding of the role of the educator and social programs in the integration of social support among children in vulnerable situations.

Key words: Social Vulnerabilization. Physical Educator

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Heliana Castro Alves, Universidade Federal do Triângulo Mineiro

Docente do curso de Terapia Ocupacional da Universidade Federal do Triângulo Mineiro; mestre em Educação Especial pelo PPGEE da UFSCar e pesquisadora do do Núcleo de Estudos e Pesquisa em Vulnerabilidade e Saúde na Infância e Adolescência- NEPVIAS.

Aline Dessupoio Chaves, Universidade Federal do Triângulo Mineiro

Docente do curso de Educação Física da Universidade Federal do Triângulo Mineiro; Mestre em Ciência da Motricidade Humana pela UCB e pesquisadora do Núcleo de Estudos e Pesquisa em Vulnerabilidade e Saúde na Infância e Adolescência NEPVIAS.

Daniela Tavares Gontijo, Universidade Federal do Triângulo Mineiro

Docente do curso de Terapia Ocupacional da Universidade Federal do Triângulo Mineiro; doutora em Ciências da Saúde UnB e pesquisadora do Núcleo de Estudos e Pesquisa em Vulnerabilidade e Saúde na Infância e Adolescência (NEPVIAS).

Published

2012-06-06

How to Cite

ALVES, H. C.; CHAVES, A. D.; GONTIJO, D. T. “ONE SWALLOW DOES NOT MAKER A SUMMER”: THE INTEGRATION OF THE PHYSICAL EDUCATOR IN THE SOCIAL SUPPORT NETWORK OF CHILDREN AND ADOLESCENTS IN A SOCIAL VULNERABILITY SITUATION: DISCUSSIONS FROM A CONTINUING EDUCATION COURSE. Pensar a Prática, Goiânia, v. 15, n. 2, 2012. DOI: 10.5216/rpp.v15i2.12772. Disponível em: https://revistas.ufg.br/fef/article/view/12772. Acesso em: 26 jun. 2024.

Issue

Section

Artigos Originais