Relações de gênero no karatê: uma revisão integrativa

una revisión integradora

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/rpp.v27.79071

Keywords:

karate, Gender, Martial Arts

Abstract

The objective was to investigate gender relations in karate. An integrative literature review was adopted from the SciELO, Lilacs and Scopus databases, in which six texts made up the corpus of this work. Of the studies found, five were developed between 2018 and 2023 and five articles were developed in Europe – Spain, England and Scotland – showing that this field of study is centralized in these regions. In the spaces investigated, women need to negotiate their participation through the adoption of aggressive and combative postures, at the same time, their behavior is regulated by normative femininity, triggering greater efforts for their inclusion and permanence in karate.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

George Almeida Lima, Secretaria de Educação do Estado do Ceará, Campos Sales, Ceará, Brasil george_almeida.lima@hotmail.com

Graduated in Physical Education (Licentiate) from the Faculty of Physical Education of Barra Bonita and graduated in Physical Education (Bachelor's Degree) by Claretiano Centro Universitário. He has a Specialization in Physical Education Teaching Methodology from the Faculty of Vale Elvira Dayrell and a specialization in Higher Education Teaching from the Faculty Futura. He was a sports monitor for the "Mais Educação" project in the state of Ceará. He was Municipal Secretary of Sports for the Municipality of Campos Sales-CE. He is currently a Physical Education teacher at Colégio Adnilson Batista dos Santos in Campos Sales-CE. He is the Sports Director of the Municipal Sports Department of Campos Sales-CE. He is a member of the Study and Research Group on School Physical Education (GEPEFE) and a member of the Study and Research Group on Martial Arts, Combat Sports and Fighting (GAMA), both linked to the State University of Ceará (UECE). He was a member of the study group "Phenomenology and body practices: fights, martial arts & combat sports", organized by the Research Group on Phenomenology and Body Practices (GFEPAC / EEFERP), linked to the University of São Paulo (USP). He conducts research on the socio-historical aspects of Physical Education and sports, Teacher Training and Curriculum.

Daniel Giordani Vasques, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, Rio Grande do Sul, Brasil daniel.vasques@ufrgs.br

Professor da Escola de Educação Física, Fisioterapia e Dança (ESEFID) e do Programa de Pós-Graduação em Ciências do Movimento Humano (PPGCMH) da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Doutor em Ciências do Movimento Humano pela UFRGS, onde fez estudos de pós-doutorado. Mestre e Licenciado em Educação Física pela Universidade Federal de Santa Catarina. 

Flávio Py Mariante Neto, Universidade Luterana do Brasil, Canoas, Rio Grande do Sul, Brasil flaviomariante@hotmail.com

Possui Graduação em Educação Física pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Mestrado em ciências do movimento humano (UFRGS). Doutorado em ciências do Movimento humano (UFRGS). Participou do grupo de Estudos socioculturais em Educação Física (GESEF-UFRGS) entre 2007 e 2016. Professor adjunto da Universidade Luterana do Brasil (ULBRA) desde 2016. Leciona disciplinas nas áreas das Lutas, Biomecânica, Teoria do treinamento, Psicologia do esporte, entre outras. Realiza orientações de estágio e TCC em várias áreas do conhecimento. Estuda, preponderantemente, aspectos psicossociais na área de lutas, artes marciais e esportes de combate. É coordenador do grupo de pesquisa em sociologia do esporte (GESOE), desde 2019.

Heraldo Simões Ferreira, Universidade Estadual do Ceará, Fortaleza, Ceará, Brasil heraldo.simoes@uece.br

Realizou pós doutorado pelo Programa de Pós-Graduação em Desenvolvimento Humano e Tecnologias, área de Educação Física Escolar (UNESP, 2016). Doutor em Saúde Coletiva (UECE, 2011). Mestre em Educação em Saúde (UNIFOR, 2005). Especialista em Psicomotricidade (UECE, 2001). Aperfeiçoamento em Artes Marciais, Esportes de Combate e Lutas (UECE, 2012). Professor de Educação Física (UNIFOR, 1992) (CREF - 590 G/CE). É Professor Associado da Universidade Estadual do Ceará desde 2005. É professor permanente do Programa de Pós Graduação em Educação da UECE - PPGE (Mestrado e Doutorado em Educação). É professor permanente e vice coordenador do Curso de Mestrado Profissional Ensino da Saúde - CMEPES/UECE. É líder do Grupo de Estudos e Pesquisa em Educação Física Escolar - GEPEFE/UECE. 

Luiz Gustavo Bonatto Rufino, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, São Paulo, Brasil rufinolg@unicamp.br

Bacharel (2010) e Licenciado (2013) em Educação Física pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, UNESP Rio Claro e em Pedagogia (2020). Especialista em Docência do Ensino Superior (2013). Mestre pelo Programa Interdisciplinar em Desenvolvimento Humano e Tecnologias, área de concentração "Tecnologia nas Dinâmicas Corporais" (2012). Doutor (2018) em Ciências da Motricidade pela UNESP Rio Claro, área de concentração "Pedagogia da Motricidade Humana" e linha de pesquisa "Formação Profissional, Campo de Trabalho e Ensino de Educação Física", com estágio de pesquisa na Université de Montréal - UdeM - Canadá e no Centre de recherche interuniversitaire sur la formation et la profession enseignante - CRIFPE (PDSE - CAPES). Atualmente é professor doutor (categoria MS 3.1) na Faculdade de Educação Física - FEF, Universidade Estadual de Campinas - Unicamp. 

Published

2024-09-13

How to Cite

ALMEIDA LIMA, G.; GIORDANI VASQUES, D.; PY MARIANTE NETO, F.; SIMÕES FERREIRA, H.; GUSTAVO BONATTO RUFINO, L. Relações de gênero no karatê: uma revisão integrativa: una revisión integradora. Pensar a Prática, Goiânia, v. 27, 2024. DOI: 10.5216/rpp.v27.79071. Disponível em: https://revistas.ufg.br/fef/article/view/79071. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos de Revisão