PHYSICAL EDUCATION AND SPORTS IN BRAZIL IN THE FIRST EDITIONS OF JERGS

HISTORICAL INTERPRETATIONS

Authors

  • Raquel Valente de Oliveira Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRS), Porto Alegre, Rio Grande do Sul, Brasil raquelvvallente@hotmail.com
  • Janice Zarpellon Mazo Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRS), Porto Alegre, Rio Grande do Sul, Brasil janice.mazo@ufrgs.br https://orcid.org/0000-0002-8215-0058

DOI:

https://doi.org/10.5216/rpp.v26.74443

Keywords:

School competitions, School Physical Education, Extracurricular sport, Sport History

Abstract

The Jogos Escolares do Rio Grande do Sul (JERGS) are a sporting event promoted by the Secretaria da Educação do Rio Grande do Sul (SEDUC) which, at the present time, is aimed at students from public schools in the state. The first initiatives for the creation of JERGS took place in 1970, when Brazil was going through the political period of the Military Dictatorship (1964-1985). At the time, the event was called Campeonato Escolar Gaúcho (CEG). Therefore, this research aimed to understand what sports model hovered over Physical Education during the implementation of the CEG in the state of Rio Grande do Sul in the 1970. From analyzed sources, we found that JERGS have characteristics and cultural representations inherent to the political situation in which they were implemented.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Raquel Valente de Oliveira, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRS), Porto Alegre, Rio Grande do Sul, Brasil raquelvvallente@hotmail.com

Licenciada em Educação Física pelo Centro de Educação Física e Desportos (CEFD) da Universidade Federal de Santa Maria (UFSM).

Mestranda pelo Programa de Pós-graduação em Educação Física da Universidade Federal de Santa Maria (UFSM).

Pesquisadora do Grupo de Estudos Praxiológicos - GEP Brasil.

Janice Zarpellon Mazo, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRS), Porto Alegre, Rio Grande do Sul, Brasil janice.mazo@ufrgs.br

Professora Titular da Escola de Educação Física, Fisioterapia e Dança (ESEFID) e do Programa de Pós-Graduação em Ciências do Movimento Humano (PPGCMH), da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Coordenadora do Centro de Memória do Esporte (CEME) e do Observatório do Esporte Paralímpico e Esportes Surdos (OSPES) da UFRGS. Líder do grupo de pesquisa NEHME - Núcleo de Estudos em História e Memória do Esporte e da Educação Física.

Published

2023-05-31

How to Cite

VALENTE DE OLIVEIRA, R.; ZARPELLON MAZO, J. PHYSICAL EDUCATION AND SPORTS IN BRAZIL IN THE FIRST EDITIONS OF JERGS: HISTORICAL INTERPRETATIONS. Pensar a Prática, Goiânia, v. 26, 2023. DOI: 10.5216/rpp.v26.74443. Disponível em: https://revistas.ufg.br/fef/article/view/74443. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

Ensaios