RESEARCH METHODOLOGIES ON DANCE IN THE STATE OF RIO GRANDE DO SUL

PERSPECTIVES LINKED TO CREATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/rpp.v26.73811

Keywords:

Dance, University, Undergraduate course, Creation

Abstract

This article presents a qualitative meta-analysis of undergraduate final papers from Dance undergraduate courses of federal universities in the state of Rio Grande do Sul/Brazil. The main objective was to understand which were the most used methodological strategies in these final papers, when their themes invested in Dance creation. The corpus of analysis of this investigation comprised a total of 73 undergaduate final papers, and resulted in three synthesis-ideas: every undergraduate final paper comprises in itself a methodology of Dance creation; tendency towards bricolage and the artist-researcher as a bricoleur of formative experiences; ethno-somatic inclination of Dance research. The text concludes itself in tensions between the domain of the written word in research on artistic practices and the field of Dance.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Daniel Silva Aires, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Santa Maria, Rio Grande do Sul, Brasil daniel_airess@hotmail.com

Artista e pesquisador de danças e visualidades multimídia; Doutor e Mestre pelo Programa de Pós Graduação em Artes Cênicas da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (PPGAC-UFRGS); Especialista em Dança (UFRGS); Licenciado em Dança (UFRGS); Bacharel em Artes Visuais pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM).

Mônica Fagundes Dantas, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Porto Alegre, Rio Grande do Sul, Brasil modantas67@gmail.com

Bolsista Capes de Pós-Doutorado na Coventry University/Centre for Dance Researche (Reino Unido 2015-16), Doutora me Estudos e Práticas Artísticas pela Université du Québec à Montréal (Canadá),  professora associada na Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) no Curso de Graduação em Dança e no Programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas. Atua como bailarina convidada na Ânima Cia. de Dança e na Eduardo Severino Cia de Dança.

Fellipe Santos Resende, Universidade Federal do Rio Grande do SulUniversidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Fortaleza, Ceará, Brasil fellipe.resende@gmail.com

Artista e pesquisador em Dança. Doutorando e mestre em Artes Cênicas (PPGAC-UFRGS), especialista em Dança (UFRGS), licenciado em Dança (UFRGS) e bacharel em Fisioterapia (UFG).

Eleonora Campos da Motta Santos, Universidade Federal de Pelotas (UFPel), Pelotas, Rio Grande do Sul, Brasil eleonoracamposdamottasantos2@gmail.com

Professora Adjunto IV do Centro de Artes da Universidade Federal de Pelotas (UFPel), no Curso de Dança-Licenciatura. Doutora pelo Programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas (UFBA). Mestre pelo Programa de Pós-Graduação em Dança (UFBA). Licenciada em Dança (UFBA). Bacharel em Direito (UFPel). Professora no Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais (PPGAVI/UFPel) junto à linha de pesquisa Educação em Artes e Processos de Formação Estética.

Published

2023-11-21

How to Cite

SILVA AIRES, D.; FAGUNDES DANTAS, M.; SANTOS RESENDE, F.; CAMPOS DA MOTTA SANTOS, E. RESEARCH METHODOLOGIES ON DANCE IN THE STATE OF RIO GRANDE DO SUL: PERSPECTIVES LINKED TO CREATION. Pensar a Prática, Goiânia, v. 26, 2023. DOI: 10.5216/rpp.v26.73811. Disponível em: https://revistas.ufg.br/fef/article/view/73811. Acesso em: 16 aug. 2024.

Issue

Section

Artigos Originais