AN ANALYSIS OF THE EDUCATION PROJECT IN THE MST DOCUMENTS (1990-2014)

CORPORAL CULTURE IN DEBATE

Authors

  • Caroline Arnaldo Ortiz Secretaria de Educação Municipal de Campo Grande, Campo Grande, Mato Grosso do Sul, Brasil carolarnaldo@gmail.com
  • Eduardo Reis Pieretti Instituto Federal de Mato Grosso do Sul, Nova Andradina, Mato Grosso do Sul, Brasil eduardopieretti@gmail.com
  • André Malina Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Brasil andremalina@yahoo.com.br
  • Jennifer Aline Zanela Colégio de Aplicação João XXIII, Juiz de Fora, Minas Gerais, Brasil jezanela@gmail.com
  • Leon Ramyssés Vieira Dias Secretaria de Educação da Prefeitura Municipal de Araruama, Araruama, Rio de Janeiro, Brasil leondias@ufrj.br
  • Ângela Celeste Barreto de Azevedo Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Brasil angelaestagio@yahoo.com.br

DOI:

https://doi.org/10.5216/rpp.v26.73304

Keywords:

Corporal Culture, Education Project, MST

Abstract

In the present study, we aim to the debate on Education and Social Movements, through the contributions of the Landless Rural Workers Movement (MST). In this way, wes eek to present mediations between the MST Education Project and Corporal Culture, base don’t he following problem: I fan dhow is Corporal Culture portrayed in the MST education project? The object ivies to characterize the concept of Corporal Culture from the texts/documents on education systematized by the MST. To support he analysis, we bright et he oretical contributions of Antonio Gramsci, on culture, educational principle, unitary school and the concept of intellectual, as well as the Coletivo de Autores on the perspective of Corporal Culture.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Caroline Arnaldo Ortiz, Secretaria de Educação Municipal de Campo Grande, Campo Grande, Mato Grosso do Sul, Brasil carolarnaldo@gmail.com

Mestre em Tecnologia para o Desenvolvimento Social pela Universidade Federal do Rio de Janeiro

Professora do Município de Campo Grande/MS

 

Eduardo Reis Pieretti, Instituto Federal de Mato Grosso do Sul, Nova Andradina, Mato Grosso do Sul, Brasil eduardopieretti@gmail.com

Doutorando em Educação pela Universidade Federal do Mato Grosso do Sul

Professor EBTT-IFMS, Campus Nova Andradina

André Malina, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Brasil andremalina@yahoo.com.br

Pós-Doutor em Políticas Públicas e Formação Humana pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)

Doutor em Educação Física pela Universidade Gama Filho

Professor Associado - Universidade Federal do Rio de Janeiro – UFRJ

Programa de Pós-graduação em Tecnologia para o Desenvolvimento Social – PPGTDS

Escola de Educação Física e Desportos – Departamento de Lutas

 

Jennifer Aline Zanela, Colégio de Aplicação João XXIII, Juiz de Fora, Minas Gerais, Brasil jezanela@gmail.com

Doutoranda em Educação pela UNESP

Professora do Colégio de Aplicação João XXIII - Universidade Federal de Juiz de Fora

Leon Ramyssés Vieira Dias, Secretaria de Educação da Prefeitura Municipal de Araruama, Araruama, Rio de Janeiro, Brasil leondias@ufrj.br

Mestre em Tecnologia para o Desenvolvimento Social pela Universidade Federal do Rio de Janeiro

Professor da Prefeitura Municipal do Rio de Janeiro/RJ

Ângela Celeste Barreto de Azevedo, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Brasil angelaestagio@yahoo.com.br

Pós-Doutora em Políticas Públicas e Formação Humana pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)

Doutora em Educação Física pela Universidade Gama Filho

Professor Associado - Universidade Federal do Rio de Janeiro – UFRJ

Programa de Pós-graduação em Tecnologia para o Desenvolvimento Social – PPGTDS

Escola de Educação Física e Desportos – Departamento de Lutas

 

Published

2023-12-22

How to Cite

ARNALDO ORTIZ, C.; REIS PIERETTI, E.; MALINA, A.; ALINE ZANELA, J.; RAMYSSÉS VIEIRA DIAS, L.; CELESTE BARRETO DE AZEVEDO, Ângela. AN ANALYSIS OF THE EDUCATION PROJECT IN THE MST DOCUMENTS (1990-2014): CORPORAL CULTURE IN DEBATE. Pensar a Prática, Goiânia, v. 26, 2023. DOI: 10.5216/rpp.v26.73304. Disponível em: https://revistas.ufg.br/fef/article/view/73304. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos Originais