Reconectar a educação física à escola: um desafio pós-pandêmico

Authors

  • Márcio Cardoso Coelho Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Porto Alegre, Rio Grande do Sul, Brasil coelhocardosomarcio@gmail.com
  • Luciana de Oliveira Nunes Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Porto Alegre, Rio Grande do Sul, Brasil lucianaanunes@hotmail.com
  • Leandro Oliveira Rocha Universidade do Vale do Taquari (UNIVATES), Lajeado, Rio Grande do Sul, Brasil leandro.o.rocha@hotmail.com
  • Samuel Nascimento de Araújo Prefeitura Municipal de Guarani das Missões, Guarani das Missões, Rio Grande do Sul, Brasil araujoedf@hotmail.com
  • Fabiano Bossle Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Porto Alegre, Rio Grande do Sul, Brasil fabiano.bossle@ufrgs.com

DOI:

https://doi.org/10.5216/rpp.v25.72512

Keywords:

Educação Física escolar; Pandemia; Ensaio.

Abstract

In this text we start from the reflection on the hygienists discourse currently used in the social context to legitimize the presence of Physical Education in school due to a pandemic scenario. Therefore, we show that such discourse is inconsistent with what is expected with school education, especially if we observe the attacks suffered by Physical Education at school and the fact that these discourses demonstrate the regression of the area, marked by the notion of Physical Education as time to do physical activity. We defend critical school Physical Education as a viable possibility to reconnect Physical Education, as an area of ​​knowledge, to the school – objective of this essay.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Luciana de Oliveira Nunes , Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Porto Alegre, Rio Grande do Sul, Brasil lucianaanunes@hotmail.com

Mestra em Ciências do Movimento Humano- PPGCMH/UFRGS

Leandro Oliveira Rocha, Universidade do Vale do Taquari (UNIVATES), Lajeado, Rio Grande do Sul, Brasil leandro.o.rocha@hotmail.com

Doutor em Ciências do Movimento Humano- PPGCMH/UFRGS

Fabiano Bossle, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Porto Alegre, Rio Grande do Sul, Brasil fabiano.bossle@ufrgs.com

Doutor em Ciências do Movimento Humano- PPGCMH/UFRGS- Professor de Graduação e Pós Graduação- Universidade Federal do Rio Grande do Sul- UFRGS.

Published

2022-09-23

How to Cite

CARDOSO COELHO, M.; DE OLIVEIRA NUNES , L. .; OLIVEIRA ROCHA, L. .; NASCIMENTO DE ARAÚJO, S. .; BOSSLE, F. Reconectar a educação física à escola: um desafio pós-pandêmico . Pensar a Prática, Goiânia, v. 25, 2022. DOI: 10.5216/rpp.v25.72512. Disponível em: https://revistas.ufg.br/fef/article/view/72512. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

Ensaios