ETHICAL RECOGNITION IN SCHOOL PHYSICAL EDUCATION:

NOTES FOR A POLITICAL-PEDAGOGICAL PRAXIS

Authors

  • Arnaldo Leitão Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Sul de Minas (IFSULDEMINAS), Muzambinho, Minas Gerais, Brasil, arnaldo.leitao@muz.ifsuldeminas.edu.br https://orcid.org/0000-0002-3768-048X
  • Gabriel da Costa Spolaor Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP), Campinas, São Paulo, Brasil, gabriel.spolaor@hotmail.com
  • Elaine Prodócimo Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP), Campinas, São Paulo, Brasil, elaine@fef.unicamp.br https://orcid.org/0000-0002-2500-3668

DOI:

https://doi.org/10.5216/rpp.v25.71618

Keywords:

Ethics, School physical education, Praxis

Abstract

In this text, we intend to address some dialogical-problematizing elements of ethical recognition in the political-pedagogical praxis of Physical Education. In order to do so, we acknowledge the contributions of Paulo Freire references in their possibility of constituting a reflective movement about the dialogical, intentional and evaluative aspects intertwined in an educational praxis. This movement guides our perspective towards the understanding that the educational process/journey of students, along with educators, is created in the pedagogical praxis from the recognition of the other which promotes the meeting, dialogue and reflection without losing sight of the possibilities of building values that are more sensitive to education contexts and more sympathetic.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Gabriel da Costa Spolaor, Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP), Campinas, São Paulo, Brasil, gabriel.spolaor@hotmail.com

Mestre e licenciado em Educação Física pela FEF/UNICAMP. Atualmente é professor de Educação Física na Educação Básica e coordena o EscolaR (Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Física Escolar) da FEF/UNICAMP. É membro do GRUBAKH (Grupo de Estudos Bakhtinianos), sub-grupo do GEPEC situado na FE/UNICAMP. Desenvolve pesquisas com os temas: Educação Física escolar, Brincar, Prática pedagógica e Formação docente.

Elaine Prodócimo, Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP), Campinas, São Paulo, Brasil, elaine@fef.unicamp.br

Possui mestrado em Educação Especial (Educação do Indivíduo Especial) pela Universidade Federal de São Carlos (1994) e doutorado em Educação Física pela Universidade Estadual de Campinas (2002). Atualmente é livre docente da Universidade Estadual de Campinas. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação Física Escolar, atuando principalmente nos seguintes temas: educação física escolar, escola, violência, educação infantil e jogo.

Published

2022-06-30

How to Cite

LEITÃO, A.; DA COSTA SPOLAOR, G. .; PRODÓCIMO, E. ETHICAL RECOGNITION IN SCHOOL PHYSICAL EDUCATION:: NOTES FOR A POLITICAL-PEDAGOGICAL PRAXIS. Pensar a Prática, Goiânia, v. 25, 2022. DOI: 10.5216/rpp.v25.71618. Disponível em: https://revistas.ufg.br/fef/article/view/71618. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

Ensaios