MOTIVATION, PASSION AND MINDFULNESS: A CORRELATIONAL STUDY ON ENGAGEMENT IN SPORT

Authors

  • Evandro São Francisco University
  • Bartira Pereira Palma Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP), Campinas, São Paulo, Brasil, bartirapalma@gmail.com
  • Carolina Rosa Campos Universidade Federal do Triângulo Mineiro (UFTM), Uberaba, Minas Gerais, Brasil, carolinarosacampos@gmail.com
  • Karina da Silva Oliveira Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, Minas Gerais, Brasil, Oliveira, Oliveira, oliveira.karinadasilva@gmail.com
  • Leonardo Pestillo de Oliveira Universidade CESUMAR, Maringá, Paraná, Brasil, leopestillo@gmail.com
  • Marcos Alencar Abaide Balbinotti Université du Québec à Trois-Rivières, Trois-Rivières, Québec, Canadá, marcos.balbinotti@uqtr.ca

DOI:

https://doi.org/10.5216/rpp.v25.70574

Keywords:

Sport Psychology, Self-determination, Athletes, Physical Activity

Abstract

This study aimed to verify the predictive effect of motivation over the mindfulness state in sports practice and the mediating role of passion in this relation. A hundred and seventy-six athletes (M=27.05±9.06 years old) responded to the Motivation in Sport, Passion, and State of Mindfulness scales. Structural equation modeling showed that intrinsic motivation positively affected the experience of mindfulness in sport, and this relationship was moderated by harmonious passion. The results suggest two processes of engagement in sports practice, one emanating from self-determined behavior, mediated by harmonious passion and resulting in mindfulness experience, and another coming from extrinsic motivation, resulting in an obsessive passion for the activity.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Evandro, São Francisco University

Docente do Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Psicologia da Universidade São Francisco (USF). Bolsista de Produtividade CNPQ PQ2. Psicólogo pela Universidade Presbiteriana Mackenzie. Mestre e Doutor em Psicologia como Profissão e Ciência pela Pontifícia Universidade Católica de Campinas, com estágio doutoral desenvolvido na Université du Québec à Trois-Rivières UQTR (Canadá). Estágio pós-doutoral na Universidade São Francisco.

Bartira Pereira Palma, Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP), Campinas, São Paulo, Brasil, bartirapalma@gmail.com

Mestre em Educação Física pela Faculdade de Educação Física e Esporte da Universidade de São Paulo, doutoranda em Educação Física no Laboratório de Estudos em Pedagogia do Esporte da Universidade Estadual de Campinas.

Carolina Rosa Campos, Universidade Federal do Triângulo Mineiro (UFTM), Uberaba, Minas Gerais, Brasil, carolinarosacampos@gmail.com

Professora no curso de graduação e pós graduação de Psicologia da Universidade Federal do Triângulo Mineiro (UFTM). Pós doutorado pela Universidade São Francisco (USF) na área de medidas psicométricas. Doutora em Psicologia pela Pontifícia Universidade Católica de Campinas - SP. Mestrado e Graduação em Psicologia pela mesma universidade.

Karina da Silva Oliveira, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, Minas Gerais, Brasil, Oliveira, Oliveira, oliveira.karinadasilva@gmail.com

Professora do Departamento de Psicologia e do PPG em Psicologia: Cognição e Comportamento da Universidade Federal de Minas Gerais. É psicóloga formada pela Pontifícia Universidade Católica de Campinas, especialista em Neurologia Aplicada à Neuropsicologia Infantil pela Universidade Estadual de Campinas , mestre e doutora em Psicologia pela PUC-Campinas, realizou o pós-doutorado em Avaliação Psicológica na Universidade São Francisco.

Leonardo Pestillo de Oliveira, Universidade CESUMAR, Maringá, Paraná, Brasil, leopestillo@gmail.com

Docente do Programa de Pós-Graduação em Promoção da Saúde da Universidade Cesumar. Graduação em Psicologia pela Universidade Estadual de Maringá, Mestrado em Educação Física pela Universidade Estadual de Maringá. Doutor em Psicologia Social pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, com período sanduíche na Université du Québec à Trois-Rivières-Canadá. Pós-doutorado em Saúde Global pela Duke University-EUA.

Marcos Alencar Abaide Balbinotti, Université du Québec à Trois-Rivières, Trois-Rivières, Québec, Canadá, marcos.balbinotti@uqtr.ca

Professor Titular da Université du Québec à Trois-Rivières. Possui graduação em Psicologia pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, mestrado em Psicologia Social e da Personalidade pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul e doutorado em Psicologia pela Université de Montréal.

Published

2022-06-30

How to Cite

EVANDRO; PEREIRA PALMA, B.; ROSA CAMPOS, C.; DA SILVA OLIVEIRA, K.; PESTILLO DE OLIVEIRA, L.; ALENCAR ABAIDE BALBINOTTI, M. MOTIVATION, PASSION AND MINDFULNESS: A CORRELATIONAL STUDY ON ENGAGEMENT IN SPORT. Pensar a Prática, Goiânia, v. 25, 2022. DOI: 10.5216/rpp.v25.70574. Disponível em: https://revistas.ufg.br/fef/article/view/70574. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos Originais