ESSENTIAL WORK FOR THE DEFENSE OF LIFE DURING THE PANDEMIC: IN THE INITIAL AND CONTINUING TEACHER EDUCATION, IN SCHOOLS AND BEYOND THEM

Authors

  • Celi Nelza Zulke Taffarel Universidade Federal da Bahia (UFBA), Salvador, Bahia, Brasil taffarel@ufba.br
  • Márcia Morschbacher Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), Santa Maria, Rio Grande do Sul, Brasil mm.edufisica@yahoo.com.br
  • Cássia Hack Universidade Federal do Amapá (UNIFAP), Macapá, Amapá, Brasil cassia.hack@gmail.com https://orcid.org/0000-0001-9238-3819
  • Sidnéia Flores Luz Universidade Federal da Bahia (UFBA), Salvador, Bahia, Brasil sidneiaflores@yahoo.com.br https://orcid.org/0000-0002-5989-3144

DOI:

https://doi.org/10.5216/rpp.v25.69596

Keywords:

Teacher training. Pedagogical work. Appreciation of teaching.

Abstract

The documentary study analyzes what is essential for the initial and continuing education of teachers and for the pedagogical work of Physical Education. The sources were documents from ANFOPE, CNE, CNTE, CONFEF/CREF, MEC, MNCR, and legislative power. We conclude that there is a clash between perspectives: utilitarian and pragmatic considers essential the exploration, outsourcing, precariousness in teacher training and teacher work; and counter-hegemonic, for which the essential is the humanized life, based on the appreciation of teaching, on professional training and performance, on the defense of public services, and on the struggle for another way of production of life.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Celi Nelza Zulke Taffarel, Universidade Federal da Bahia (UFBA), Salvador, Bahia, Brasil taffarel@ufba.br

Pós-doutora em Educação Física pela Universidade de Oldenburg- Alemanha; Professora Titular na Universidade Federal da Bahia (UFBA); Coordenadora do Grupo de Estudo e Pesquisa em Educação Física, Esporte e Lazer (LEPEL/FACED/UFBA); Pesquisadora bolsista de produtividade do CNPq; Correio eletrônico: taffarel@ufba.br ; Telefone: (71) 991386904; ORCID: https://orcid.org/0000-0003-3593-4279

Márcia Morschbacher, Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), Santa Maria, Rio Grande do Sul, Brasil mm.edufisica@yahoo.com.br

Doutora em Educação pela Universidade Federal da Bahia; Professora Adjunta do Centro de Educação da Universidade Federal de Santa Maria (UFSM); Pesquisadora do Grupo de Estudo e Pesquisa em Educação Física, Esporte e Lazer (LEPEL/FACED/UFBA); Correio eletrônico: mm.edufisica@yahoo.com.br; Telefone: (55) 984675612; ORCID: https://orcid.org/0000-0003-2193-0998

Cássia Hack, Universidade Federal do Amapá (UNIFAP), Macapá, Amapá, Brasil cassia.hack@gmail.com

Doutora em Educação pela Universidade Federal da Bahia; Professora na Universidade Federal do Amapá (UNIFAP); Pesquisadora do Grupo de Estudo e Pesquisa em Educação Física, Esporte e Lazer (LEPEL/FACED/UFBA) e Núcleo de Estudo e Pesquisa em Educação Física, Esporte e Lazer (NEPEFEL/UNIFAP); Correio eletrônico: cassia.hack@gmail.com; Telefone: (96) 981291972; ORCID: https://orcid.org/0000-0001-9238-3819

Sidnéia Flores Luz, Universidade Federal da Bahia (UFBA), Salvador, Bahia, Brasil sidneiaflores@yahoo.com.br

Doutoranda em Educação na Universidade Federal da Bahia (UFBA); Estudante do Programa de Pós-Graduação em Educação; Pesquisadora do Grupo de Estudo e Pesquisa  em Educação Física, Esporte e lazer (LEPEL/FACED/UFBA); Correio eletrônico: sidneiaflores@yahoo.com.br ; bolsista CAPES; Telefone: (71) 994042214; ORCID: https://orcid.org/0000-0002-5989-3144

Published

2022-02-25

How to Cite

NELZA ZULKE TAFFAREL, C.; MORSCHBACHER, M. .; HACK, C.; FLORES LUZ, S. ESSENTIAL WORK FOR THE DEFENSE OF LIFE DURING THE PANDEMIC: IN THE INITIAL AND CONTINUING TEACHER EDUCATION, IN SCHOOLS AND BEYOND THEM. Pensar a Prática, Goiânia, v. 25, 2022. DOI: 10.5216/rpp.v25.69596. Disponível em: https://revistas.ufg.br/fef/article/view/69596. Acesso em: 27 jul. 2024.

Issue

Section

Seção temática - Covid 19 e os desafios para a Educação Física