Qualitative assessment of swimming techniques

A systematic review of literature

Authors

  • Jéssica Vidal Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRRJ), Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Brasil, jessica.vidal_92@hotmail.com
  • Renato Cavalcanti Novaes Marinha do Brasil, Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Brasil, rennovaes@hotmail.com
  • Silvio Telles Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ), Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Brasil, telles.ntg@terra.com.br

DOI:

https://doi.org/10.5216/rpp.v23.59382

Keywords:

Swimming; Evaluation; Learning; Motor skills; Systematic review

Abstract

This systematic review aimed to identify which methods are used or proposed for qualitative assessment of swimming techniques, identifying how these are characterized and how they are applied. Fifteen studies were selected, but only four were aimed at validating instruments, while the others only applied evaluations. The results indicate that: the evaluation instruments adopted satisfactorily meet the criteria of scientific validity; the samples used are predominantly of children; the studies give preference to checking questionnaires and the use of filming; items are too long for practical application; the relationship beetwen time and fatigue is disregarded in test descriptions. In the end, we make suggestions for future research and for swimming assessment.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Renato Cavalcanti Novaes, Marinha do Brasil, Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Brasil, rennovaes@hotmail.com

Doutorando em Ciências do Exercício e do Esporte na Universidade Estadual do Rio de Janeiro, possui Licenciatura Plena em Educação Física pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2006) e Especialização em Treinamento Despotivo pela UFRJ (2007). Foi professor e coordenador de Educação Física na Escola Sesc de Ensino Médio. Desde 2008 é professor de Educação Física do Ensino Básico, Técnico e Tecnológico da rede Federal da Marinha do Brasil (Centro de Instrução Almirante Alexandrino) e desde 2016 é coordenador de Educação Física do Colégio MOPI/Itanhangá.

 

Published

2020-10-15

How to Cite

VIDAL, J.; NOVAES, R. C.; TELLES, S. Qualitative assessment of swimming techniques: A systematic review of literature. Pensar a Prática, Goiânia, v. 23, 2020. DOI: 10.5216/rpp.v23.59382. Disponível em: https://revistas.ufg.br/fef/article/view/59382. Acesso em: 16 aug. 2024.

Issue

Section

Artigos de Revisão